روسیه تا 2 سال قیمت 80 دلاری نفت را تحمل می کند

روزنامه فایننشیال تایمز در تحلیلی تاکید می کند که روسیه اگرچه قادر است تا 2 سال قیمتهای پایین نفت را تحمل کند اما این روند در دراز مدت برای اقتصاد این کشور مشکل ساز می شود.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به بررسی تاثیر کاهش قیمت نفت و همچنین تحریمهای غرب علیه روسیه  بر اقتصاد این کشور پرداخت و نوشت: کاهش شدید قیمت نفت در ماههای اخیر یک تهدید آنی و جدی برای روسیه به شمار نمی رود، زیرا اگرچه این کشور به شدت به نفت وابسته است، اما ذخایر گسترده مالی سبب می شود تا روسیه قادر به تحمل قیمت 80 تا 90 دلاری نفت به مدت دو سال باشد.

با این حال اگر قیمتها در دراز مدت در سطح پایینی باقی بمانند، با توجه به فشار تحریمهای غرب علیه روسیه، این کشور می تواند با چالشی جدی روبرو شود.

این گزارش با اشاره به آن که کاهش 25 درصدی قیمت نفت در سه ماه گذشته دولت روسیه را با یک شوک اقتصادی روبرو کرد، می نویسد: آخرین پیش نویس بودجه 2015 – 2017 روسیه قیمت نفت را 100 دلار برای هر بشکه و رشد تولید ناخالص ملی سالانه را نیز 2.6 درصد در نظر گرفته است.

از سوی دیگر دولت روسیه حتی قبل از کاهش قیمت نفت نیز در نظر داشت تا صندوق ذخیره خود را تا پایان سال 2017 از پنج درصد تولید ناخالص ملی به سه درصد کاهش دهد تا بتواند کسری بودجه پیش بینی شده در سه سال آینده را پوشش دهد.

در همین حال، منابع سایر صندوقهای مالی روسیه از جمله صندوق رفاه ملی هم اکنون به توسعه زیرساختها و حمایت از بانکها و شرکتهای تحریم شده از سوی غرب اختصاص یافته اند.

بر اساس این گزارش، نفت و گاز حدود نیمی از درآمدهای دولت روسیه را تشکیل می دهند و کاهش قیمت از 100 دلار به 80 دلار در هر بشکه نفت موجب کاهش 2 درصدی تولید ناخالص ملی شده است. این مسئله در حال طبیعی مشکل بزرگی برای روسیه نیست اما با توجه به تحریمهای غرب، شرایط برای مسکو سخت تر شده است.

با این حال این شرایط بدان معنا نیست که روسیه تا پایان سال 2017 با فقدان ذخایر مالی مواجه می شود. بانک مرکزی روسیه متعهد شده است تا با شناور نگه داشتن نرخ ارز، ارزش روبل را کاهش داده و زیانهای ناشی از کاهش قیمت نفت به اقتصاد را جبران کند؛ بطوری که حتی در صورت کاهش قیمت نفت به 80 دلار نیز، روسیه می تواند بودجه خود را متعادل نگه دارد.

از سوی دیگر، روسیه با مشکلات دیگری روبروست. کاهش جریان سرمایه به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها در این کشور می تواند موجب کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال های آینده شود. حتی کاهش ارزش روبل نیز منجر به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و بروز مشکلات اقتصادی برای مسکو می شود.

روسیه تاکنون با چنین شرایط دشوار بودجه ای، همچون اوضاع کنونی روبرو نبوده است. حتی در جریان بحران مالی 2008 – 2009 نیز، مشکلات بسیار بیشتر از شرایط کنونی قابل مدیریت بود. در آن زمان بودجه کشور بر اساس قیمت 40 تا 50 دلاری نفت تنظیم شده بود و ذخایر مالی کشور نیز بسیار بیشتر از سطح کنونی بود.

در شرایط کنونی، دولت روسیه مجبور به کاهش هزینه های مصرفی است که به معنای ناتوانی آن در عمل به وعده های انتخاباتی ولادیمیر پوتین است، حتی افزایش مالیاتها نیز می تواند سبب کاهش بیشتر سرمایه گذاری و تولید ناخالص ملی شود.

در نتیجه اگر قیمت نفت همچنان در حدود 80 تا 90 دلار باقی بماند، دولت روسیه مجبور به کاهش استانداردهای زندگی می شود.


کد خبر 227155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =