کاهش وابستگی به نفت با تجهیز آزمایشگاههای بیوانرژی

سوختهای زیستی جایگزینی مناسب برای سوختهای فسیلی هستند، بنابراین با تجهیز آزمایشگاههای بیوانرژی می‌توان وابستگی به نفت را کاهش داد.

به گزارش شانا، برات قبادیان، رئیس مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس درباره ضرورت و اهمیت توسعه تولید و کاربرد سوختهای زیستی گفت: علاوه بر این‌که در استفاده از منابع فسیلی به علت پایان پذیری یا تجدیدناپذیر بودن آنها محدودیت وجود دارد، سوختهای فسیلی اثرات مخربی را به عنوان سوختی ناپاک بر روی محیط زیست به خصوص با تولید گازهای گلخانه‌ای می‌گذارند.

وی افزود: بنابراین کشورها با تولید بیودیزل، بیو اتانول و بیوگاز از مواد زیستی به دنبال جایگزینی برای گازوئیل، بنزین و گاز هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما نیز در این مسیر گام برداشته‌ایم، اما برای تحقق این امر نخست باید زیرساختهایی همچون مواد اولیه و تکنولوژی فراهم شود.

قبادیان با اشاره به این‌که تولید مواد اولیه از منابعی همچون مزارع انرژی و جلبکها انجام می‌شود، گفت: در بحث زیرساختها نیز تجهیز آزمایشگاههای مرجع مدنظر است تا از این طریق کیفیت سوختها و تهیه آنها براساس استانداردهای لازم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که نیم قرن از حرکت کشورهای پیشرفته در این بخش می‌گذرد و در آسیا نیز مالزی،چین و ژاپن در این مسیر قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: بنابراین از حدود 12 سال پیش تجهیز و استانداردسازی آزمایشگاههای مرجع مربوط به انرژی تجدیدپذیر آغاز شد، تجهیز برخی از آنها تکمیل شده و برخی روند تجهیز را طی می‌کنند.

وی درباره حمایتهای ستاد توسعه فناوری انرژیهای تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس طرحی که به ستاد ارائه شد حمایت مالی به مبلغ 750میلیون تومان برای سه تجهیز کامل آزمایشگاه را ستاد تقبل کرد که تا امروز 370 میلیون تومان از آن پرداخت شده است.

به گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، قبادیان با اشاره به این‌که در بحث بیوگاز نیز پایلوتی در آزمایشگاه نصب شده است، افزود: البته در بحث بیوگاز در نظر داریم سراغ فناوری بیوپالایشگاه برویم، البته پایلوتی که برای بیوگاز نصب شده به دلیل عدم امکانات در مقیاس بزرگ نیست و تنها به منظور الگو قرار گرفتن سایر بخشهای کشور برای طراحی و ساخت است.

کد خبر 227156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =