پروژه پژوهشی ساخت بازدارنده های خوردگی خطوط کلید خورد

پروژه پژوهشی ساخت بازدارنده های خوردگی خطوط انتقال نفت و ارائه فرمولاسیون مربوط به آن با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کلید خورد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: یکی از اهداف این پروژه علاوه بر ساخت بازدارنده های خوردگی خطوط انتقال نفت و ارائه فرمولاسیون آن، بهینه سازی فرمولاسیون آنها به منظور افزایش کارایی و کاهش مصرف است.

منصور احمدی فروشانی با بیان این که در این پروژه، تمام آزمایشهای خوردگی مورد نیاز در طول مراحل اجرای طرح توسط پژوهشگاه صنعت نفت تایید شده است، افزود: براساس نتایج بدست آمده، میزان مصرف نمونه بازدارنده خوردگی انتخاب شده با درجه حفاظت (Protection) یکسان، باید در حدود 50 درصد مصرف نمونه های تجارتی مورد استفاده در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت باشد.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت لیسانس مربوط به فرمولاسیون نمونه بازدارنده خوردگی انتخاب شده، به نام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در داخل کشور در مراحل نهایی قرار دارد و اقدامهای لازم درخصوص ثبت نمونه تولیدی در Euro Patent و US Patent در دست اقدام است.

به گفته وی توسعه دهنده این پروژه، شرکت بنیان نوین شیمی پارس و فرآیند تجاری سازی محصول در دست پیگیری است.

وی با بیان این که بازدارنده های خوردگی اغلب بر پایه مشتقات اسیدهای چرب با یک سر قطبی مانند کربوکسیلات، استر یا آمین هستند که به سطح فلزی متصل شده اند، گفت: این در حالی است که سر دیگر مولکول یک زنجیر آلکیل با وزن مولکولی بالاست که در فاز هیدروکربنی قرار می گیرد.

او افزود: بنابراین روی سطح فلز یک لایه هیدروکربنی قرار می گیرد که مانع دسترسی آب و سایر ترکیبات خورنده مثل دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن به سطح فلز می شود.

احمدی فروشانی در ادامه تشریح این پروژه پژوهشی اظهار کرد: جزء اصلی بازدارنده های خوردگی، شامل آمینهای تشکیل دهنده فیلم (Film Forming Amines) است که این آمینها با تشکیل فیلم محافظ مانع تماس ترکیبات خورنده با سطح فلز می شود.

به گفته این مقام مسئول این ترکیبات که جزء اصلی یک بازدارنده هستند از مشتقات اسیدهای چرب بوده و دارای یک سر آمینی و زنجیره بلند هیدروکربنی محسوب می شود.

او با بیان این که آمینهای فیلم ساز شامل ترکیبات مختلفی بوده که هرکدام روش تولید مختلف دارند، ادامه داد: روش ساخت برخی از آمینهای فیلم ساز مثل ایمیدازولینها که هم اکنون در داخل کشور مصرف دارند، شامل حرارت دادن چند مرحله ای مواد اولیه تحت فشار و دماهای بالاست که این امر نیازمند استفاده از راکتورها و تجهیزات پیچیده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت افزود: بدلیل بالا بودن هزینه تولید ایمیدازولینها، شرکتهای سازنده بازدارنده خوردگی بر پایه این ماده، اقدام به کاهش غلظت آن در ممانعت کننده می کنند که این امر باعث کاهش کارایی محصول و افزایش دوز مصرف آن می شود.

کد خبر 227157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =