مقاوم سازی شبکه توزیع گاز با همکاری مراکز علمی معتبر

مقاوم سازی شبکه توزیع گاز و بررسی حوادث ناشی از وقوع زلزله با همکاری مراکز علمی معتبر داخلی و خارجی عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، امروز دوشنبه (٢٨ مهرماه) در پنجمین همایش علمی- اجرایی مدیریت پژوهش و فناوری که به منظور معرفی دستاوردهای پروژه های پژوهشی در حوزه مقاوم سازی برگزار شد، گفت: یکی از وظایفی که بر عهده این مدیریت قرار دارد تعریف پروژه های پژوهشی اولویت دار و کاربردی در سطح شرکت ملی گاز ایران است.

سعید پاک سرشت افزود: از 6 سال گذشته با توجه به اولویت بندی که در حوزه های مختلف کاربردی طرحهای تحقیقاتی در شرکت داشتیم، موضوع مقاوم سازی شبکه خطوط انتقال و توزیع بعنوان یکی از موارد با اولویت بالا شناخته شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجتناب در موازی کاری، موضوعهای مهم بصورت قطبهایی به شرکتهای زیرمجموعه واگذار شد که با عمق بیشتر در این موضوعها کار و  از موازی کاری جلوگیری شود.

وی با بیان این که شرکت گاز استان تهران با توجه به سوابقی که در حوزه مقاوم سازی شبکه های توزیع گاز داشته، در سطح شرکتهای تابع شرکت ملی گاز ایران انتخاب شد، یاد آور شد: با توجه به این سوابق، طرح تحقیقاتی مقاوم سازی شبکه خطوط به این شرکت واگذار شد.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، بر همین اساس برنامه ای مدون برای پروژه های تحقیقاتی تعریف شده و در شورای پژوهش شرکت ملی گاز ایران به تصویب رسیده و از سال 89 این طرح به گاز استان تهران واگذار شده است.

پاک سرشت تصریح کرد: با توجه به سابقه ای که از سال 81 در حوزه مقاوم سازی خطوط توزیع گاز شرکت گاز استان تهران کلید خورده بود، توانمندی بسیار خوبی در این شرکت وجود داشت.

وی ادامه داد: با همکاری برخی از مراکز علمی، شرکتها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، پتانسیل مناسبی در این شرکت وجود دارد.

وی گفت: با تصویب این طرح، موضوعهای علمی و تحقیقاتی در کنار موضوعهای عملیاتی و اجرایی در دستور کار این شرکت قرار گرفت و به واسطه انگیزه خوبی که همکاران ما در شرکت گاز استان تهران داشتند، همچنین توانمندی علمی و اجرایی که وجود دارد، این طرحها پیشرفت مناسبی داشته است.

پاک سرشت با بیان این که در این نشست به مرور به بررسی نتایج حاصل از پروژه های تعریف شده می پردازیم، افزود: در این نشست، پیشرفتها و نتایج حاصل از تعریف این پروژه ها که رضایت بخش نیز بوده با حضور اساتید دانشگاه و مجریان پروژه ها بررسی می شود.

به گفته وی، اقدامهای بسیار خوبی تعریف و با مشارکت دانشگاههای مختلف کشور که زمینه لازم برای انجام مطالعات مربوط به زلزله و مقاوم سازی را داشته اند، اجرا شده است.

وی تاکید کرد: در این برنامه ها نگاه به آینده نیز لحاظ شده است.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، شرکت گاز استان تهران بعنوان قطب این کار در کشور انتخاب شده و قابلیت تعمیم نتایج حاصل از این کار به شهرها و مناطق مختلف کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که مطالعات انجام می شود، جامعیت موضوع بررسی و مطالعه شده و برای کاربردهای مختلف جغرافیایی راه حلهای مختلف اندیشیده می شود.

پاک سرشت با بیان این که مسائل پیشگیرانه و مسائلی که پس از زلزله پیش می آید نیز در این پروژه ها لحاظ شده است، اظهار کرد: توسط شتاب نگارهایی، امواج ساطع از زلزله را شناسایی می کنیم و گاز مسیر لوله ها قطع می شود.

به گفته وی، در حال حاضر استفاده از علم مربوط به حوزه زمین شناسی و زلزله شناسی در بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا وجود دارد و کشور ما نیز به واسطه مشکلاتی که در مورد زلزله دارد با مراکز معتبر کشور که از آخرین علوم دانشی تخصصی برخوردارند ارتباط دارد و از طریق این مراکز علمی و پژوهشی با متخصصین خارجی و مراکز تحقیقاتی بین المللی نیز در ارتباط هستند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی این پروژه ها با تمرکز بر وقوع زلزله انجام می شود و بحثهای مدیریت بحران که از اقدامهای بعدی مربوط به بروز یک بحران بشمار می رود نیز بررسی می شود.

کد خبر 227159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =