توافق گازی اوکراین و روسیه تنها به کی یف برای گذران زمستان کمک می کند

تحقیقات رویترز نشان می دهد که توافق گازی اوکراین و روسیه احتمال دارد تنها به کی یف در گذران زمستان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تحقیقات رویترز نشان می دهد: قرارداد موقت گازی که روسیه و اوکراین در روز جمعه (25 مهرماه) درباره آن به توافق رسیدند، شاید تنها به کی یف در گذران فصل زمستان کمک کند.

روسیه، اوکراین و کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر گذشته برای رسیدن به یک توافق گازی گفتگوهایی را آغاز کردند که این مذاکرات در اواخر هفته گذشته شاهد پیشرفتهایی بود.

انتظار می رود که این قرارداد گازی در نشست سه جانبه اوکراین-روسیه-اروپا در روز سه شنبه (29 مهرماه) در شهر بروکسل نهایی شود.

روسیه ژوئن گذشته عرضه گاز را به اوکراین به دلیل پرداخت نشدن بدهیهای گازی این کشور قطع کرد.

همه جزئیات این توافق اعلام نشده است، اما در پی خلاصه ای از نکات اصلی این توافق آمده است:

حجم گاز صادراتی روسیه به اوکراین

احتمال دارد که روسیه تا پایان ماه مارس سال 2015 میلادی، 5 میلیارد مترمکعب گاز به اوکراین عرضه کند که این مقدار گاز شاید تنها برای پاسخگویی به نیازهای این کشور کافی باشد.

مصرف سالانه گاز اوکراین 50 میلیارد مترمکعب است، با این حال، این رقم بسته به شرایط جوی و تولید اقتصادی آن متغیر است.

اوکراین با دسترسی به همه منابع موجود برای پاسخگویی به نیازهای سالانه گازی خود شاید به 42 تا 53 میلیارد مترمکعب گاز نیاز داشته باشد.

حدود نیمی از مصرف گاز اوکراین را روسیه تامین می کند؛ مسکو پیش از قطع عرضه گاز به کی یف احتمال دارد بین ماههای ژانویه تا ژوئن گذشته 5 تا 10 میلیارد مترمکعب گاز به این کشور تحویل داده باشد.

هم اکنون مخازن ذخیره سازی گاز اوکراین به طور میانگین 52.5 درصد یا معادل 16.8 میلیارد مترمکعب گاز دارند.

اوکراین تولید داخلی گاز نیز دارد، اما جدا شدن شبه جزیره کریمه از این کشور نشان می دهد که تولید گاز کی یف امسال بسیار کمتر از مقدار معمول تولید 20 میلیارد مترمکعبی این کشور خواهد بود.

تحلیلگران می گویند که 5 تا 6 میلیارد مترمکعب گاز تا پایان امسال از کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین ارسال خواهد شد.

با این مقدار عرضه گاز اروپا به اوکراین، این کشور به 42 تا 53 میلیارد مترمکعب گاز دسترسی خواهد داشت که شاید برای پاسخگویی به نیازهای سالانه گازی آن کافی باشد.

قیمت گاز و بازپرداخت بدهیهای گازی اوکراین به روسیه

اوکراین برای فصل زمستان که تا 31 ماه مارس سال 2015 ادامه دارد، برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از روسیه 385 دلار به این کشور پرداخت خواهد کرد.

قیمت هر یکهزار مترمکعب گاز صادراتی روسیه به اوکراین برای فصل تابستان پیش رو به 325 دلار کاهش می یابد؛ این رقم همسو با قیمتی خواهد بود که بیشتر شرکتهای اروپای غربی بابت واردات گاز از روسیه به این کشور پرداخت می کنند.

روسیه می گوید که اوکراین بابت گاز عرضه شده به آن در پایان سال 2013 و سال 2014 میلادی حدود 5 میلیارد دلار بدهکار است؛ کی یف نیز اعلام کرده است که آماده بازپرداخت 2 تا 3 میلیارد دلار از این بدهی به روسیه تا پایان سال 2014 است، اما این در صورتی است که درباره باقیمانده این بدهی بعدها مذاکره شود.

شرکت دولتی نفتوگاز اوکراین و شرکت گازپروم روسیه هر یک به طور جداگانه برای بازنگری قراردادهای ترانزیت گازشان به دادگاه استکهلم شکایت کرده اند.

بازپرداخت همه بدهیهای گازی اوکراین به روسیه که این کشور اصرار در پرداخت آن دارد تنها پس از رای دادگاه بین المللی استکهلم تسویه می شود.

 

کد خبر 227185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =