سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تحمیل طرح های احداث خطوط لوله نفت و گاز در دریای خزر بر کشورهای این منطقه از خارج را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، لاوروف روز دوشنبه در سخنانی در دانشگاه مدنی روسیه گفت: در مساله احداث خطوط لوله نفت و گازی در دریای خزر شاهد تلاش های سیاسی برای تحمیل این طرح ها بر کشورهای ساحلی خزر هستیم.

وی افزود: مقامهای اتحادیه و کمیسیون اروپا مبتکر و محرک اصلی این ایده ها در مورد احداث خطوط لوله در دریای خزر هستند.

لاوروف گفت: آنها اجرای این طرح ها را هدف ژئوپلیتیکی خود می دانند. اما روسیه با این اقدامات مخالفت می کند و از منافع خود در این عرصه دفاع خواهد کرد.

** مبارزه با داعش فقط از طریق شورای امنیت
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود با تاکید بر عزم مقامهای روس برای مبارزه با داعش گفت: روسیه برای تشکیل ائتلاف علیه داعش آمادگی دارد اما این اقدامات فقط باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل انجام گیرد.

وی خطاب به آمریکا و غرب گفت: اگر می خواهید ائتلاف تشکیل دهیم باید تصمیم مربوطه را از طریق شورای امنیت بگیریم و در آن صورت این اقدامات بر معیارهای قوانین بین المللی استوار خواهد شد.

لاوروف افزود: غرب مبارزه با تروریسم را برای نیل به اهداف و منافع ژئوپلیتیکی انجام داد و از آن برای مجازات حکومت های مخالف استفاده کرد که اقدامی نادرست و غیراخلاقی است.

** سردی روابط روسیه و آمریکا
رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد دورنمای روابط مسکو و واشنگتن گفت: دوره سردی روابط روسیه و آمریکا طولانی خواهد بود.

وی افزود: این مساله به علت به درازا انجامیدن بحران اوکراین یا اعمال تحریم های یکجانبه علیه روسیه نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد دوره طولانی سردی روابط مسکو و واشنگتن گفت: این مساله به دلیل آن است که آمریکا ارزیابی درستی از جایگاه خود در سطح جهانی ندارد.

وی اضافه کرد: مقامهای آمریکایی نمی توانند بپذیرند که در یک دهه اخیر در عرصه بین المللی مراکز جدید قدرت به وجود آمده و به ادامه سیاست های کهنه کشور خود اصرار دارند.

** آمادگی روسیه برای استقرار پهپادها در شرق اوکراین
وزیر امور خارجه روسیه آمادگی کشورش برای استقرار پهپادها در شرق اوکراین برای کمک به نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این منطقه را اعلام کرد.

وی گفت: سازمان امنیت و همکاری اروپا درخواست تجهیزات ازجمله پهپاد برای نظارت بر منطقه دونباس (استان های لوهانسک و دونتسک) کرده و روسیه برای اجابت این درخواست سازمان اروپایی آمادگی دارد.

لاوروف افزود: این مساله بطور مشروح در اجلاس میلان (با شرکت روسای جمهوری روسیه و اوکراین) بررسی شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد اختلافات اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب در شرق این کشور برای مرزبندی مناطق استقرار نیروهای دو طرف و عقب نشینی تسلیحات سنگین در مناطق حائل برطرف شود.

کد خبر 227217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =