صدو شصت و ششمین نشست عادی اوپک آذر ماه برگزار می شود

12 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 27 نوامبر ( پنجشنبه 6 آذرماه) برای دومین و آخرین بار در سال 2014 میلادی، در محل دائمی برگزاری نشستهای این سازمان در وین اتریش گردهم می آیند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، بر اساس بیانیه پایانی صدو شصت و پنجمین نشست اوپک در وین اتریش، وزیران نفت این سازمان برای بررسی سیاستهای کلی تولید نفت خام خود در نیمه نخست سال 2015 میلادی در وین اتریش حاضر می شوند.

به دنبال افت حدود 30 درصدی قیمت جهانی نفت خام برنت و رسیدن آن به سطوح پایین تر از 90 دلار برای هر بشکه گمانه زنی های درباره احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک مطرح شده است حتی ونزوئلا خواستار برگزاری نشست فوق العاده شد اما برخی دیگر از اعضای این سازمان معتقدند هم اکنون نیازی به برگزاری نشست فوق العاده نیست.

وزیر نفت کویت در واکنش به تحلیلهای ارائه شده در باره تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت خام، گفت: بعید به نظر می رسد اعضای اوپک تصمیمی برای کاهش سقف تولید خود داشته باشند.

در همین حال کاهش قیمت فروش رسمی نفت خام از سوی عربستان که به نظر می رسد با هدف کنترل سهم خود در بازار صورت گرفته باشد، به صحنه رقابت میان اعضای این سازمان منجر شد به طوری که بسیاری دیگر نیز قیمت رسمی فروش نفت خام خود را کاهش دادند.

عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک، ٢٠ شهریور ماه در مقر دائمی این سازمان در وین اتریش به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود: برگزاری هیچ نشست اضطراری بررسی نشده است و پیش بینی می شود که قیمتهای نفت تا پایان امسال بهبود یابد.

بر اساس این گزارش، به طور معمول رئیس دوره ای اوپک با رایزنی با دیگر اعضا و دبیرکل و در صورت توافق نظر میان کشورهای عضو، این سازمان می تواند نشست فوق العاده برگزار کند.

ریاست دوره ای اوپک هم اکنون بر عهده لیبی است.

همه تصمیمهای وزیران نفت اوپک بر اساس اجماع میان اعضا صورت می گیرد، از این رو 12 عضو این سازمان باید برای برگزاری نشست فوق العاده اعلام آمادگی کنند.

کد خبر 227232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =