کاهش قیمت نفت را به فال نیک می گیریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت گفت: امیدوارم کسری بودجه نداشته باشیم.

به گزارش شانا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت به دامنه 80 دلار و پیش بینی نرخ 100 دلاری در بودجه 93 و این‌که آیا دولت کسری بودجه خواهد داشت یا خیر، اظهارکرد: امیدوارم کسری بودجه نداشته باشیم.

علی طیب نیا، امروز در حاشیه نشست هم اندیشی مسئولان هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی درگفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که چطور با کاهش قیمت نفت و رقم پیش بینی شده در بودجه، کسری بودجه نخواهیم داشت؟ گفت: وقتی ما نفت را می فروشیم پول آن را چهار یا پنج ماه بعد دریافت می کنیم؛ الان هم در حال دریافت پول نفت فروخته شده در چهار، پنج ماه قبل هستیم.

وی با بیان آن‌که باید به فکر جایگزین درآمدهای نفت باشیم، افزود: آثار کاهش قیمت نفت در آینده ظاهر می‌شود که برای آن هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و سیاستهای مناسبی را طراحی خواهیم کرد.

طیب نیا درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: هم در هزینه‌ها باید صرفه جویی انجام دهیم هم در حوزه درآمدها باید به فکر وصول سایر درآمدها باشیم؛ درآمد مالیاتی یکی از همین هاست که در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی هم جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

وی دلیل کاهش وابستگی به درآمد نفت و تامین هزینه‌های دولت از سایر محلها را همین موقعیت فعلی دانست و تاکید کرد: نباید در موقعیتی قرار بگیریم که کاهش نفت بتواند تاثیر منفی در اقتصاد ما ایفا کند؛ من این وضعیت را به فال نیک می‌گیرم؛ همان‌طور که تحریمها باعث شد به طور جدی به مشکلات خود فکر کنیم و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در چنین فضایی ابلاغ شد؛ کاهش قیمت نفت نیز به ما می‌فهماند که حتما باید به فکر درمان این بیماری باشیم هرچند درمان این بیماری ساده نیست و همراهی دولت و مردم را نیاز دارد.

طیب نیا در پاسخ به این سئوال که باتوجه به کاهش قیمت جهانی نفت، پیش بینی دولت از نرخ نفت در بودجه سال آینده چیست؟ گفت: هنوز در این باره به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم و درحال بررسی موضوع هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این‌که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت احتمال دارد که سهم واریزی درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در سال 94 کاهش یابد یا خیر؟ اظهارکرد: در گذشته و در قوانین برنامه‌های سوم و چهارم حساب ذخیره ارزی پیش بینی شده بود؛ فلسفه وجودی این حساب این بود که بخشی از مازاد درآمدهای نفتی به آن واریز شود و در دوره هایی که درآمد نفت کاهش می یابد و باعث می شود درآمد نفت بیش از حد در بودجه کاهش یابد از این محل مابه التفاوت آن تامین شود.

وی افزود: در قانون برنامه پنجم این حکم آمده است؛ یعنی علاوه بر صندوق توسعه، حساب ذخیره هم وجود دارد اما در قانون بودجه بخصوص بودجه امسال متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی شد.

طیب نیا گفت: حساب ذخیره ارزی در اقتصاد باید جدی گرفته شود به طوری که بخشی از کارکردهایی که این حساب باید داشته باشد این است که از محل صندوق توسعه ملی کسری آن را تامین کنیم.

وزیر اقتصاد درباره این‌که آیا اقدام خاصی برای حذف دهکهای بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران انجام شده یا خیر؟ تصریح کرد: کارگروهی در وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده و مسئول بررسی و مطالعه این امر است که می توانید در این خصوص از آن کارگروه سوال نمایید.


کد خبر 227234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =