بنزن و آروماتیک بنزین پتروشیمی ها فراتر از حد استاندارد  است

بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک است و قطعا میزان آن در این نوع سوخت فراتر از حد استاندارد مورد نظر است.

به گزارش شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به این‌که پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است، گفت: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسانهاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره موردنظر سازمان حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 87/09/30 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است، در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیکها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می‌دهند و قطعا میزان آن فراتر از استاندارد مورد نظر است.

متصدی با بیان این‌که همواره تاکید سازمان حفاظت محیط زیست تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استانداردهای ملی است، عنوان کرد: نتایج بررسیها نشان می‌دهد که کیفیت سوخت کلانشهرهای کشور بهبود یافته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طبق مصوبه هیئت وزیران توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 در تبریز از ابتدای مردادماه 93، در اصفهان و شیراز از ابتدای مهرماه 93 و در اهواز و مشهد از ابتدای آذر ماه 93 مصوب شده است.

وی افزود: بر همین اساس و تاکنون توزیع بنزین یورو 4 در شهرهای اراک، کرج، تهران و تبریز اجرا و شهرهای فوق تحت پوشش کامل هستند، این نوع بنزین در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز طبق برنامه زمانی مصوبه فوق توزیع خواهد شد.

متصدی یاد آور شد: گزارش و مستندات موجود بصورت مکتوب به هیئت دولت تقدیم شده است.

وی با اشاره به استعلام انجام شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در خصوص میزان استفاده از ترکیبات پتروشیمی در بنزین، تصریح کرد: میانگین مصرف ریفرمیت و پیرولیز دریافتی از پتروشیمی در سال 89، 2663، در سال 90، 2431، در سال 91 ،5480، در سال 92،5931 بر حسب متر مکعب در روز اعلام شده است.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلایندگی هوا، ذرات زیر دو و نیم میکرون است و بررسیها حاکی از آن است که آروماتیک، بنزن و بطور کلی ترکیبات حلقوی از عوامل ایجاد چنین ذراتی هستند، از همین رو تغییر سوخت کشور و توزیع سوختی با درصد بالای بنزن، منجر به کاهش روزهای پاک شد.

متصدی با بیان این‌که بنزین توزیعی در سال 89 پیرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد عنوان کرد: همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد و ادامه این روند اشتباه، تعداد روزهایی با هوای پاک را در سالهای 90،91 و 92 به 2 روز در سه سال رساند.

وی با اشاره به این‌که امروز در جهان، آلودگیهای محیط زیست عامل بسیاری از بیماریها از جمله سرطان است و بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان IARC که در سال 2010 انجام پذیرفته بنزن در گروه یک مواد سرطانزا قرار داشته و در سایر مجامع علمی از جمله WHO نیز به اثبات رسیده است، افزود: از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ سلامت انسانها به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معاون این سازمان با تاکید بر این‌که البته بخشهای دیگر برنامه کاهش آلودگی هوا مصوبه اردیبهشت 93 باید با جدیت از سوی 15 دستگاه درگیر در آن دنبال و اجرا شود، گفت: آنچه که همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است، نقش بهبود کیفیت سوخت در بهتر شدن شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامتی مردم است.

کد خبر 227240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =