نفت 80 دلاری یک سوم تولید شیل اویل آمریکا را غیراقتصادی می کند

تحلیلگران موسسه برن اشتاین ریسرچ اعلام کردند که با سقوط قیمتهای نفت به 80 دلار برای هر بشکه، یک سوم تولید شیل اویل آمریکا غیراقتصادی می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران موسسه برن اشتاین در تحلیلی بسیار متفاوت نسبت به برآورد آژانس بین المللی انرژی مبنی بر تأثیر افت بهای نفت بر چهار درصد از تولید شیل اویل آمریکا، اعلام کرد که با کاهش قیمتهای نفت به 80 دلار در هر بشکه، یک سوم تولید شیل اویل آمریکا صرفه اقتصادی ندارد.

کاهش ناگهانی قیمتهای نفت از سطح 115 دلار به 90 دلار در هر بشکه در سال جاری توجه سرمایه گذاران و شرکتهای نفتی را به قیمت سر به سری جلب کرده است، نقطه ای که در آن مقدار خالص بازگشت سرمایه در یک پروژه مثبت می شود.

باب براکت، تحلیلگر موسسه برن اشتاین، بر اساس هر حلقه چاه افقی حفاری شده در آمریکا در سه ماه نخست سال جاری، نتیجه گیری کرده است که با کاهش بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به 80 دلار در هر بشکه، حدود یک سوم از مجموع این چاهها توجیه اقتصادی نخواهند داشت.

با این حال، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که کمی بیش از چهار درصد از تولید شیل اویل آمریکا به قیمت سر به سری بیش از 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد.

براکت در یادداشتی به سرمایه گذاران گفت: ما با برآوردهای دیگر از جمله برآورد آژانس بین المللی انرژی موافق نیستیم که می گوید بخش عمده ای از تولید شیل اویل آمریکا در چنین سطح قیمتی با مشکل رو به رو نمی شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما اینست که بهای نفت به سطحی برمی گردد که بخش بسیار کمی از تولید مقرون به صرفه نیست.

قیمت نفت خام برنت در معاملات پایانی روز دوشنبه (28 مهر ماه) به زیر 86 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با چهار سنت کاهش با قیمت 82 دلار و 71 سنت در هر بشکه معامله شد.

بر اساس این گزارش، شرکت بیکر هیوز، سومین شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات میدانهای نفتی در جهان، روز پنجشنبه اعلام کرد که با افت و تثبیت قیمت نفت به 75 دلار در هر بشکه به مدت چند ماه، مشتریهای این شرکت درباره پروژه ها تجدیدنظر می کنند.

با کاهش چشم انداز اقتصادی جهان، آژانس بین المللی انرژی نیز برآوردهای خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری و سال آینده کاهش داد. این موسسه اعلام کرد که از آنجایی که هیچ نشانه ای مبنی بر جلوگیری اوپک از افزایش عرضه نفت وجود ندارد، روند کاهشی قیمتهای نفت ادامه می یابد.

عرضه فراوان نفت به ویژه نفت سبک با کیفیت در جهان به علاوه کاهش رشد اقتصادی در اروپا و چین سبب کاهش قیمتهای نفت به پایینترین سطح در چهار سال اخیر شده است.

کد خبر 227244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =