توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیتهای ایران و عراق در توسعه روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی گفت: این امر بیانگر آن است که ارتقای حجم مناسبات تجاری تهران - بغداد به بیش از رقم فعلی امری شدنی و دست یافتنی است.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (سه‌شنبه، 29 مهر ماه) در مذاکرات مشترک هیئتهای عالی رتبه ایران و عراق با بیان این‌که روابط دو جانبه تهران ـ بغداد با اراده مقامات عالی رتبه دو کشور با قدرت در حال توسعه و تعمیق است، به تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در عرصه سازندگی اشاره کرد و گفت: ایران آمادگی دارد دستاوردهای علمی و فناوریهای خود را به ملت عراق انتقال دهد.

جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم تدوین و امضای برنامه‌ای جامع که در برگیرنده افق آینده همه مناسبات دو کشور باشد افزود: این برنامه نقشه راه مناسبات آینده ایران و عراق را ترسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به توانمندی شرکتهای ایرانی در اجرای پروژه‌های خدماتی و فنی و مهندسی تصریح کرد: این شرکتها از توانایی بالایی در اجرای طرحهای مختلف برخوردار هستند و می‌توانند با حمایتهای دولت عراق، فعالیت خود را در این کشور گسترش دهند.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به ظرفیتهای ایران و عراق در توسعه روابط و مناسبات تجاری عنوان کرد: این امر بیانگر آن است که ارتقای حجم مناسبات تجاری تهران - بغداد به بیش از رقم فعلی امری شدنی و دست یافتنی است.

نخست وزیر عراق نیز در این مذاکرات ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران بخاطر استقبال گرم از هیئت عراقی، هدف از سفر خود را تداوم بخشیدن به روند همکاریهای میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها عنوان کرد.

حیدرالعبادی با تاکید بر لزوم توسعه همکاریهای تهران ـ بغداد، خواستار گسترش روابط در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی میان دو کشور شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود زمینه‌های فراوان برای توسعه همکاریهای تهران ـ بغداد افزود: ایران و عراق به جز مسائل امنیتی زمینه‌های فراوان دیگری برای همکاری دارند که در این میان بازسازی عراق، اجرای پروژه‌های برق رسانی، گاز رسانی، طرحهای مربوط به آب و تجارت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در این نشست وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیروی کشورمان در سخنانی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران وعراق، ظرفیتهای موجود برای توسعه همکاریهای دو کشور را برشمردند و درخصوص پروژهها و برنامه‌های در دست اجرا توضیحاتی ارائه کردند.

وزرای ایرانی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال دانش و تجربیات ایران به ملت عراق خبر دادند و بر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور در زمینه صادرات برق، تولیدات پتروشیمی، تثبیت قیمت نفت و همکاری در بخش صنایع و معادن تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، شماری از وزرای حاضر در هیئت عراقی نیز در این مذاکرات به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص همکاریهای مشترک پرداختند و بر لزوم گسترش همکاریها در زمینه نفت، گاز، برق و اجرای پروژه‌های عمرانی تاکید کردند.

کد خبر 227257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =