کمیسیونهای مجلس دیروز (سه شنبه) مباحثی مانند تأمین کاتالیستها و تجهیزات مورد نیاز برای واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تهران و توان کاهش هزینه‌های جاری و دستمزدها را مورد بحث قرار دادند.

به  گزارش خبرنگار شانا، در جلسه علنی دیروز (سه شنبه، 29 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی و جلسات کمیسیونهای در عصر همان روز مواردی بیان و بررسی شد که به طور بنیادین و غیربنیادین با نفت و انرژی مرتبط است.

براین اساس، محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مخالفت با طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و افزایش سهم مناطق کمتر توسعه‌یافته از دو به سه درصد گفت: در این طرح گفته‌ شده که ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. حال با احتساب 2 درصد مناطق نفتخیز، این رقم تبدیل به ۲۲ درصد کل بودجه عمرانی کشور می‌شود. بدان معنا که باید از بودجه عمرانی کم شود و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش قیمت نفت سال آینده حدود ۲۰ درصد از درآمدمان کاهش یابد. حال آیا برای جبران این کسری، می‌خواهیم مالیات را اضافه کنیم؟ آیا می‌توانیم از هزینه‌های جاری حقوق و دستمزد کم کنیم؟

زهره طبیب زاده نوری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر،  نیز خواستار حفاظت مناسب از مخازن انبار نفت شهرستان ری و لزوم رفع نشتی در خطوط انتقال گاز استان تهران و تأمین کاتالیستها و تجهیزات موردنیاز در واحد بنزین سازی پالایشگاه تهران و بررسی مسئله عبور خط لوله بنزین از حریم کانال انتقال آب شد.

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، طی اظهارنظری در صحن مجلس کاهش قیمت نفت را فرصتی برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید هزینه‌های جاری را کاهش داده و بودجه ۹۴ را منطقی تنظیم کنیم.

نادر قاضی‌پور، نماینده دیگر مجلس نهم هم صحن یادآوری کرد: گازرسانی به مناطق مختلف شهرستانهای ارومیه بعد از 8 سال هنوز عملیاتی نشده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز سه شنبه این هفته، نسبت به شتاب در گازرسانی به مناطق  استان آذربایجان غربی تاکید کرده است.

در کمیسیون اصل ۹۰ عصر دیروز (سه شنبه) با حضور  معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، عباس شعری مقدم مدیرعامل صنایع پتروشیمی، وحید حسینی شرکت کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیونهای بهداشت، انرژی پرونده کیفیت سوخت و بنزین پتروشیمی‌ها بررسی شد؛ این دستور کار  هفته آینده ادامه دارد، زیرا گزارش مسئولان حاضر سبب جمع‌بندی نهایی نشد.

مجلس امروز (چهارشنبه) جلسه علنی دارد.

کد خبر 227277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =