لیتوانی بدون گاز روسیه نیز دوام می آورد

رئیس جمهوری لیتوانی اعلام کرد که با بهره برداری از پایانه جدید ال ان جی این کشور در هفته آینده، این کشور می تواند بدون گاز روسیه نیز دوام بیاورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم دالیاگری بائوسکایته، رئیس جمهوری لیتوانی روز سه شنبه (29 مهرماه) اعلام کرد: پس از آن که پایانه دریافت ال ان جی لیتوانی فعالیت خود را آغاز کند، این کشور می تواند بدون گاز روسیه نیز دوام بیاورد و زنده بماند.

پایانه شناور واردات ال ان جی لیتوانی در بندر کلایپدا قرار است 27 اکتبر (دوشنبه 5 آبانماه) راه اندازی شود و به انحصار عرضه گاز شرکت روسی گازپروم به لیتوانی و دوری این کشور از بازارهای جهانی گاز پایان دهد.

تحویل تجاری گاز این پایانه نیز پس از آزمایش آن در اوایل سال 2015 آغاز می شود.

وی افزود: اجرای این طرح به ما قدرت نفوذ بیشتر و آزادی در تصمیم گیری می دهد و هیچ کس نمی تواند ما را مجبور به پرداخت قیمتهای سیاسی کند و این بهترین نتیجه است.لیتوانی قادر خواهد بود  همه نیازهای گازی جمعیت 3 میلیون نفری خود را تامین کند و به دیگر همسایه های حوزه بالتیک خود لتونی و استونی ال ان جی عرضه کند.

رئیس جمهوری لیتوانی گفت: ما هیچ وابستگی به گاز شرکت گازپروم نخواهیم داشت و در صورت توقف و اختلال در عرضه گاز روسیه، این پایانه ال ان جی ما را نجات می دهد و حدود 90 درصد از نیازهای گازی سه کشور حوزه بالتیک (لیتوانی، لاتویا و استونی) را تامین خواهد کرد.

در مقایسه با کمتر از 5 میلیارد مترمکعب مصرق گاز سه کشور یادشده، این پایانه ال ان جی ظرفیت عرضه 4 میلیارد مترمکعب در سال گاز را خواهد داشت.

برای عرضه ال ان جی لیتوانی به لتونی و استونی، لیتوانی لازم است که خطوط لوله انتقال گاز خود را به لتونی نوسازی کند؛ انتظار می رود که این کار تا پایان سال آینده اجرا شود.

در ابتدا لیتوانی قصد داشت سالانه 0.54 میلیارد مترمکعب گاز از شرکت نروژی استات اویل بخرد؛ این رقم گاز برای تامین حدود یک چهارم نیازهای گازی آن کافی است.

قرارداد بلندمدت گازی لیتوانی با گازپروم در پایان سال 2015 میلادی منقضی می شود.

این مقام ارشد گفت: اگر گازپروم عرضه گاز را قطع کند، لیتوانی به دنبال خرید محموله های بیشتر ال ان جی از بازارهای تک محموله خواهد بود، ضمن آن که ذخیره سازی کافی گاز نیز داریم و بنابراین نگرانی درباره عرضه گاز در زمستان پیش رو نداریم.

وی افزود: ما ظرف سه و نیم سال موفق به داشتن یک پایانه ال ان جی شده ایم که این موضوع ما را از وابستگی کامل به شرکت گازپروم می رهاند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 227283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =