طرح جدید توانیر برای افزایش تولید نیروگاهها

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از طرح جدید این شرکت برای افزایش تولید نیروگاهها خبر داد.

به گزارش  شانا، به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، غلامرضا مهرداد، مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی توانیر اظهارکرد: تابستان سال 93 نیاز مصرف در زمان پیک حدود 48 هزار و 800 مگاوات ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته 5.3 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان مصرف انرژی در کشور نیز در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با 6 ماهه نخست سال گذشته 7 درصد رشد یافته است؛ درحالی که طی هفت تا هشت سال گذشته متوسط رشد مصرف حدود پنج درصد بوده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی توانیر از نیاز به ساخت پنج‌هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در هر سال خبر داد و گفت: ایجاد این میزان ظرفیت جدید نیروگاهی نیازمند منابع عظیم مالی است.

وی افزود: از سال 88 به بعد به‌دلیل افزایش بار سرمایشی، پیک مصرف برق از شب به روز منتقل شد که با توجه به تاثیرپذیری بازده نیروگاهها از دمای محیط، تقارن اوج مصرف با حداکثر دما مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

مهرداد اظهارکرد: بسیاری از نیروگاههای ما واحدهای گازی و سیکل ترکیبی هستند که با افزایش یک درجه دما، حدود 250 مگاوات از قابلیت تولید نیروگاههای حرارتی کاسته می‌شود.

وی یادآور شد: حدود 43 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاههای ما گازی و سیکل ترکیبی است که در فصل تابستان دچار افت تولید می‌شوند اما خوشبختانه طی این سالها تلاش کردیم که با احداث نیروگاههای جدید کمبود تولید را جبران کنیم.

مهرداد افزود: نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی در کل شبکه به‌طور متوسط 75 درصد قدرت نامی را در تابستان تامین می‌کنند.

وی با اشاره به خنک‌سازی هوای ورودی به توربین گاز به‌منظور افزایش بازده نیروگاهها در فصل تابستان، گفت: با این کار که به روشهای مختلف انجام می‌شود، ظرفیت توربین گاز را می‌توان 10 درصد افزایش داد که اجرای این روش، هزینه‌ای افزون‌بر 10 درصد قیمت تمام‌شده یک نیروگاه را دربر دارد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی توانیر اظهارکرد‌: با تجهیز نیروگاهها به سامانه‌های تبخیری می‌توان ظرفیت تولید نیروگاهها را افزایش داد.

کد خبر 227313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =