شتاب در امضای توافقنامه جامع تجاری ایران و عراق

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر بازرگانی کشور عراق بر امضای هر چه سریع تر توافق نامه جامع تجاری ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش  شانا، محمدرضا نعمت زاده در دیدار با عبدالکریم کسنزانی وزیر بازرگانی کشور عراق با اشاره به رابطه دیرینه تاریخی سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: زمینه ایجاد همکاریهای هرچه بیشتر دو کشور وجود دارد و تفاهمنامه جامع تجاری ایران و عراق می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی افزود: تحریمهای اعمال شده بر ایران منجر به افزایش استفاده از توانمندیهای اقتصادی و صنعتی داخل کشور شد به نحوی که بسیاری از تجهیزات صنعتی مانند تجهیزات برق، پتروشیمی و خدمات مهندسی در کشور ساخته شد.

نعمت زاده با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی به خوبی توانسته است در عرصه فعالیتهای اقتصادی حضور فعال داشته باشد ابراز امیدواری کرد بتوان از ظرفیتها و همکاریهای بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش استفاده کرد.

به گفته وی، انجام مطالعات زمین شناسی و ایجاد شهرکهای صنعتی از جمله زمینه‌های گسترش تعاملات صنعتی و معدنی بین دو کشور خواهد بود.

نعمت زاده افزود: انجام تفاهمنامه جامع درازمدت در زمینه صنعت و معدن، برقراری روابط بانکی بین دو کشور، استفاده از حداکثر ظرفیتهای شرکتهای دولتی از طریق ایجاد سرمایه‌گذاریهای مشترک دو کشور و تطبیق استانداردهای ملی ایران و عراق از جمله مواردی است که می‌تواند در گسترش این مناسبات و روابط اقتصادی موثر باشد.

همچنین در این دیدار عبدالکریم کسنزانی، وزیر بازرگانی کشور عراق نیز با ابراز خرسندی از تعاملاتی که دو کشور در خصوص ارتقاء فعالیتهای اقتصادی و تجاری از سر گرفته‌اند افزود: واردات تجهیزات برقی ساخته شده از ایران در حال انجام است، از این رو بر ارتقاء استانداردهای محصولات و کیفیت آنها تاکید می‌کنیم.

وی ضمن یادآوری تلاشهای صورت گرفته پیشین در خصوص امضای پیش نویس توافقنامه تجاری در عراق ابراز امیدواری کرد این مهم هرچه زودتر به نتیجه منجر شود.

به گفته کسنزانی با امضای این توافقنامه حجم تجارت دو کشور افزایش خواهد یافت و از 6 میلیارد دلار کنونی به 30 میلیارد دلار در آینده ارتقاء خواهد یافت.

کد خبر 227316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =