بخاری غیراستاندارد؛ متهم اصلی مصرف بالای گاز بخش خانگی در ایران!

هوای سرد زودتر از سال گذشته میهمان بخشهایی از کشور شده و با گذشت چند روز از این موج سرما، مصرف بخش خانگی کشور 30 میلیون متر مکعب نسبت به هفته گذشته افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در حالی اتفاق افتاد که هم اکنون بیش از 21 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و 80 درصد آنها از بخاری در مصارف گرمایی استفاده می کنند و بخاری غیراستاندارد به عنوان نخستین متهم این افزایش مصرف شناخته می شود.

بر اساس بررسیهای انجام شده به صورت میانگین هر مشترک 1.5 بخاری در اختیار دارد که با توجه به وجود 21 میلیون واحد مسکونی، در حال حاضر 31.5 میلیون بخاری در کشور برای گرم کردن خانه ها استفاده می شود.

با نگاهی به بازدهی بخاریها مشخص می شود که متوسط رده انرژی بخاریهای موجود در بازار F است و  نخستین گام عملی در زمینه بهینه سازی سوخت باید رده انرژی این بخاریها به B و راندمان 82 درصد افزایش یابد.

استفاده از بخاریهای با رده انرژی B در مقایسه با بخاریهای کم بازده، ٢٥ درصد کاهش مصرف گاز را در پی خواهد داشت و سالانه در مصرف گاز هر بخاری ٢٥٠ متر مکعب صرفه جویی خواهد شد و با جایگزینی 31.5 میلیون بخاری واحدهای مسکونی، حجم قابل توجهی در مصرف گاز خانه ها صرفه جویی می شود.

با احتساب صرفه جویی 250 مترمکعبی در هر بخاری، سالانه 8 میلیارد مترمکعب گاز در مصرف گاز کشور صرفه جویی می شود که این میزان صرفه جویی امکان رونق تولید در صنعت و ایجاد اشتغال بدون سرمایه گذاری جدید و صادرات محصول با کیفیت برتر و ایجاد درآمد ارزی را فراهم می کند.

با نگاهی به حجم صادرات گاز در سال گذشته مشخص می شود که پارسال، 9 میلیارد متر مکعب از گاز تولیدی کشور به بخش صادرات و تبدیل ارز برای کشور اختصاص داده شده است و با جایگزینی در بخش بخاری، امکان افزایش 8 میلیارد مترمکعبی گاز  برای صادرات فراهم می شود.

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، راهکار ساخت ساختمانهای استاندارد

علاوه بر استانداردسازی تجهیزات گازسوز مورد استفاده برای گرم کردن خانه ها، راهکارهای ساده ای از جمله، تنظیم دمای فضای منزل در دامنه آسایش حرارتی استاندارد (در زمستان 21- 18 درجه سانتیگراد) استفاده از لباس گرم در خانه، تنظیم شعله بخاری با نیاز حرارتی فضای خانه، استفاده از پرده های ضخیم برای کاهش اتلاف حرارتی از پنجره، درزبندی کامل محل اتصال دودکش و دیوار و خاموش کردن بخاری در اتاقها یا فضاهای غیر قابل استفاده می تواند مصرف گاز را در بخش خانگی کاهش دهد.

مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسی کشور، مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای همه ساختمانها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

در این قانون، 20 مبحث تدوین شده که مربوط به صرفه ‌جویی در مصرف انرژی ساختمانهاست.
عایقکاری دیوارهای خارجی ساختمان، نصب پنجره ‌های دو جداره با قابهای فلزی، عایقکاری کانالهای هوا، لوله ‌های تاسیسات و سیستم تولید آب گرم، نصب سیستمهای کنترل کننده موضعی نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها، نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گیری دمای هوای محیط از جمله این مباحث است.

بر اساس تفکر هموطنان در سالهای گذشته، استقرار این قانون در ساختمان سازی به دلیل تحمیل ظاهری هزینه های سربار ساخت، مورد استقبال واقع نشده و این در حالی است که چنانچه این مبحث در ساختمان درست اجرا شود، علاوه براین که هزینه ‌های اولیه ساخت را کاهش می‌دهد، با توجه به صرفه‌ جویی انجام شده در هزینه ‌های بهره‌ برداری و مصرف انرژی ساختمان، برای مصرف‌کننده سودآور نیز خواهد بود.

اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان شامل عایقکاری سیستم تاسیسات و لوله‌ها، عایقکاری جداره خارجی ساختمان و نصب پنجره‌های دو جداره استاندارد در ساختمان، هزینه های ساختمان در این بخش را 5 درصد افزایش می دهد ولی از طرف دیگر ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش مورد نیاز ساختمان را می‌توان تا 40درصد نسبت به شرایطی که این مبحث اجرا نمی‌شود، کوچکتر انتخاب کرد که باعث کاهش مصرف سوخت می شود.

چنانچه در طراحی و ساخت ساختمان، اصول اولیه مهندسی رعایت شود علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنان و افزایش سطح رفاه جامعه سبب کاهش هزینه‌ های اولیه نیز می‌شود.

مهدی مهرابی

کد خبر 227326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =