ایجاد تغییر در بند قراردادها واردات گاز ترکیه

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از حذف بند "دریافت کالا یا پرداخت جریمه "(Take or Pay) از قراردادهای واردات گاز طبیعی خود خبر داد.

به گزارش روزنامه آذر نیوز، تانر ییلدیز در گفتگو با رسانه های محلی با اشاره به حذف بند "دریافت کالا یا پرداخت جریمه" از قرارداد واردات گاز این کشور با روسیه در سال 2013 میلادی، اعلام کرد که این بند تا پایان سال 2014 میلادی از دیگر قراردادهای واردات گاز این کشور برداشته می شود.

وی تصریح کرد: ترکیه همچنین در سال 2015 میلادی بند "دریافت کالا یا پرداخت جریمه" را از قرارداد واردات گاز با جمهوری آذربایجان حذف می کند.

پیشتر شرکت دولتی انرژی جمهوری آذربایجان، سوکار، خبرهای منتشر شده مبنی بر مذاکرات این شرکت درباره بند "دریافت کالا یا پرداخت جریمه" مورد استفاده برای قرارداد گاز صادراتی از آذربایجان به ترکیه را تکذیب کرده بود.

ترکیه گاز ایران را با قیمت 490 دلار در هر هزار متر مکعب خریداری می کند. این کشور همچنین برای واردات هر هزار متر مکعب گاز آذربایجان از طریق خط لوله قفقاز جنوبی (خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم) 335 دلار پرداخت می کند.

گاز صادراتی از روسیه نیز با قیمت 425 دلار در هر هزار متر مکعب به ترکیه صادر می شود.

بر اساس بیانیه منتشر شده بر پایگاه اینترنتی شرکت دولتی خط لوله بوتاش ترکیه، ایران و ترکیه در تاریخ هشتم اوت سال 1996 میلادی یک قرارداد 25 ساله برای واردات سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران امضا کردند.

ترکیه در ماه مارس 2012 نسبت به قیمت گاز وارداتی از ایران به دیوان داوری بین المللی شکایت کرد که قرار است تا پایان سال 2014 میلادی به این شکایت رسیدگی شود.

بنا بر این گزارش، قرارداد 15 ساله واردات گاز از آذربایجان در 12 مه سال 2001 میلادی به عنوان بخشی از فاز نخست توسعه میدان گازی شاه دنیز امضا شد. 

بر اساس این قرارداد، آذربایجان به مدت 15 سال سالانه 6.6 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند. 

همچنین این دو کشور دومین قرارداد 33 ساله خود را در تاریخ 25 اکتبر سال 2011 میلادی برای تأمین گاز بخشی از فاز دوم توسعه میدان شاه دنیز امضا کردند که به سبب آن آذربایجان به مدت 33 سال سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند. انتظار می رود که اجرای این قرارداد در بازه سالهای 2017 تا 2018 آغاز شود.

کد خبر 227333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =