۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
  • کد خبر: 227338
زمستانی گرم با طعم تدبیر

ضریب اطمینان گازرسانی در کشور زمستان امسال با تدابیر اندیشیده شده افزایش خواهد یافت.

زمستان امسال هر چند هم که سرد باشد شاهد به ثمر نشستن نخستین دستاورد تدبیر بیژن زنگنه، وزیر نفت در پارس جنوبی خواهیم بود؛ شیخ الوزرای ایران با وجود برخی مخالفتها بلافاصله پس از حضور مجدد خود در صنعت نفت برای شتاب در برداشت گاز از این میدان مشترک، فازهای در حال توسعه آن را به دو بخش اولویت اول و دوم تقسیم و بیش از 60 درصد از توان صنعت نفت را برای راه اندازی هرچه سریعتر فازهای اولویت نخست بسیج کرد.

بیژن زنگنه 5  

از 27 مرداد پارسال که کار خود را در وزارت نفت شروع کرد تا به امروز هر دو هفته با مجریان و مسئولان توسعه فازهای اولویت نخست پارس جنوبی جلسه می گذارد و یا خود و نمایندگانش برای پیگیری کار به پارس جنوبی می روند، امسال و پس از یک وقفه 8 ساله، قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول (12، 15 و 16 و 17 و 18) حدود 80 تا 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد و این یعنی آرامش خاطر مردم در فصل سرما و کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه های کشور.

بازدید وزیر نفت از عسلویه 23  

تصور کنید اگر سال گذشته با وجود افزایش چندین هزار مشترک گاز خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در کشور اولویت بندی در فازهای پارس جنوبی انجام نمی شد، زمستان امسال چه اتفاقی برای تامین سوخت زمستانی کشور اتفاق می افتاد؟ شاید خاطرات تلختر از زمستان سال 86 تکرار می شد!

امسال به نظر می رسد با وجود اطمینان خاطر نسبی از نظر افزایش تولید گاز در کشور وزارت نفت تدابیر و برنامه های زیادی برای گذراندن زمستان طراحی کرده؛ امسال برای افزایش اطمینان از گازرسانی به مشترکان خانگی و تجاری عرضه گاز به پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صنایع بزرگ کشور سهمیه بندی شده است.

تلاش مجموعه صنعت نفت هم اکنون بر این است که حجم بیشتر افزایش تولید از پارس جنوبی پیش از فصل سرما انجام شود تا حکایت زمان بهره برداری از این فازها حکایت آن کت و شلوار عیدی نباشد که خیاط آن را روز سیزده بدر تحویل مشتری داده باشد؛ تاکنون وزارت نفت با حمایتهای همه جانبه خود از پیمانکاران پارس جنوبی موفق شده پالایشگاه فاز 12 را به طور کامل آماده تحویل گاز کند و سکوی A این فاز را به بهره برداری برساند، همزمان عملیات راه اندازی پالایشگاه فاز 15 و 16 شتاب گرفته و در بخش دریای این فاز هفته گذشته سکوی فاز 15 با موفقیت تست شد و براساس برنامه ریزیهای انجام شده 10 و 20 آبان هر دو سکوی این فاز به بهره برداری می رسد.

فاز12 5  

در بین فازهای اولویت نخست فاز 17 و 18 از همه عقبتر است، با این وجود هم اکنون زمینه های لازم از جمله احداث خط لوله بین فازی میان این فاز و فاز 15 و 16 پارس جنوبی در حال ساخت است تا بتوان از گاز یکی از چهار سکوی این فاز در پالایشگاه فاز 16 استفاده کرد.

اگر از برداشت روزانه حدود ٤٥٠ هزار بشکه ای نفت قطر از پارس جنوبی بگذریم! هم اکنون شریکمان در این میدان روزانه بیش از سه برابر ما از گاز این میدان نیز برداشت می کند، در حالی که ایران روزانه در بهترین شرایط حدود 300 میلیون متر مکعب تولید می کند، از این رو مدیران کنونی صنعت نفت بایستی از پس چالشها و تاخیرهای فراوانی که میراث دولتهای نهم و دهم در این میدان است برآیند تا بتوانند ظرف دو سال آینده تولید از این میدان را حداقل به اندازه قطر برساند.

درآمد مردم ایران سالانه از ١٤ فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی به بیش از ٣٠ میلیارد دلار یعنی تقریبا روزی ١٠٠ میلیون دلار می رسد، این ارقام وسعت مسئولیت و سنگینی ماموریتی که مدیران کنونی صنعت نفت بر دوششان است را بیشتر می کند، از این رو پیگیری اخبار این پروژه ها و عملکرد پیمانکاران فعال در آنها مهم تلقی می شود.

 

جواد اصغری

کد خبر 227338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =