هند 400 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرد

هند روز سه شنبه (29 مهر ماه) 400 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرد.

به گزارش روزنامه بیزینس استاندارد، هند به منظور تسویه بدهی معوقه حاصل از خرید نفت خام از ایران، روز سه شنبه 400 میلیون دلار از بدهیهای خود را به تهران پرداخت و اعلام کرد که تا پایان ماه جاری 500 میلیون دلار دیگر نیز می پردازد.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه اعلام کرد که براساس توافق ایران و گروه 1+5، قسط سوم بدهیهای هند به ارزش 400 میلیون دلار از طریق بانک مرکزی امارات متحده عربی دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. 

با احتساب واریز قسط سوم، مبلغ 1.4 میلیارد دلار از کل مبلغ 2.8 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

به گفته منابع صنعتی، مجتمع پالایش و پتروشیمی مانگلور 183 میلیون دلار، شرکت اسار اویل 172 میلیون دلار، شرکت نفت هند 41 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم چهار میلیون دلار به ایران پرداخت کردند.

این منابع اعلام کردند که 500 میلیون دلار دیگر نیز در این ماه پرداخت می شود.

این مقدار، افزون بر 1.65 میلیارد دلاری است که پالایشگاههای هند در ماههای ژوئن و ژوئیه پرداخت کردند. پالایشگاههای هند در مجموع حدود 6 میلیارد دلار به ایران بدهکارند. 

آمریکا و پنج قدرت جهان در ماه ژوئیه دسترسی ایران را به 2.8 میلیارد دلار دارایی خود در بانکهای خارجی فراهم کرده بودند.

این مبلغ علاوه بر 4.2 میلیارد دلاری است که ایران در بازه ماههای ژانویه تا ژوئیه دریافت کرده بود. از 2.8 میلیارد دلار طلب ایران، 900 میلیون دلاربه وسیله هند پرداخت می شود.

ایران، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه که منتظر دستیابی به توافق بلندمدت و پایان دادن به اختلافهای هسته ای هستند، در ماه ژوئیه درباره تمدید قرارداد موقت 6 ماهه تا 24 نوامبر به توافق رسیده بودند.

منابع آگاه با اعلام این که 900 میلیون دلار بدهی نفتی هند به ایران باید تا پیش از 24 نوامبر پرداخت شود، تصریح کردند که زمان پرداخت نخستین قسط مشخص شده است اما بانک مرکزی هند درباره تاریخ پرداخت قسط بعدی تصمیم گیری می کند.

پالایشگاههای هند پیشتر بدهی 1.65 میلیارد دلاری خود را در سه قسط 550 میلیون دلاری به ترتیب در تاریخهای 26 ژوئن (پنجم تیر ماه)، هشتم ژوئیه (17 تیر ماه) و 24 ژوئیه (دوم مرداد ماه) پرداخت کرده بودند.

از فوریه 2013 تاکنون یعنی زمانی که آمریکا راههای پرداخت به ایران را به دلیل برنامه هسته ای این کشور مسدود کرد، هند 45 درصد از بدهی خود را به ایران به روپیه و ازطریق شعبه بانک یو سی او در کلکته پرداخت کرده و در انتظار راهی برای واریز باقیمانده مبلغ است.

بر اساس این گزارش، کل بدهی هند به ایران چهار میلیارد دلار است.

منابع آگاه در ادامه افزودند که هند برای پرداخت 400 میلیون دلار از بدهی خود بار دیگر از ساز و کار پرداختی در ماههای ژوئن و ژوئیه استفاده می کند.

پالایشگاههای هند معادل 400 میلیون دلار به روپیه در حساب بانک یو سی او واریز می کنند و این مبلغ از طریق بانک مرکزی هند به عنوان اعتبار در اختیار بانک مرکزی امارات قرار می گیرد و سپس به صورت درهم به ایران پرداخت می شود.

هند از ژوئیه 2011 تاکنون 55 درصد از بدهی نفتی خود را به ایران از طریق بانک خلق ترکیه در آنکارا به یورو پرداخت کرده و 45 درصد باقیمانده نیز بوسیله بانک یو سی او و به روپیه واریز شده است.

پرداخت هند با استفاده از واحد پولی یورو از 6 فوریه سال 2013 متوقف شده است اما پرداخت بدهی به روپیه از بانک یو سی او ادامه دارد.

کد خبر 227349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =