۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 227357
بشکه های نفت را اینجا می شمارند (+عکس و فیلم)

جزیره خارک را با کتاب دُر یتیم خلیج فارس اثر جلال آل احمد می شناختم. اما امروز این جزیره مهمترین ویژگی اش، نشاط و پویایی 24 ساعته است و حالا باید به جزیره خارک گفت، قلب تپنده اقتصاد ایران.

به گزارش خبرنگار شانا، همه آنچه زیر زمین و روی زمین و روی آب در صنعت نفت اتفاق می افتد تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد در نهایت به این جزیره و تاسیسات و آدمهایی که 24 ساعته در هر شرایطی کار می کنند، بر می گردد. برای ورود به جزیره خارک مانند دیگر جزایر نفتی ایران باید مجوز و نامه دعوت داشته باشی و در همان اول ورود در فرودگاه بدون این مجوز، اجازه اقامت نمی دهند مگر این که بومی، کارگر، کارمند و یا بالاخره مرتبط با یکی از شرکتهای فعال در این جزیره زیبا و مرجانی باشی و دلیل این حساسیت هم کاملا روشن است.

دو لنگرگاه T (شرقی) و آذرپاد (غربی) که 95 درصد نفت خام ایران از طریق آنها صادر می شود و شش خط لوله که شریان اصلی اقتصاد ما مستقیم به آن بند است، در این جزیره قرار دارد و به همین دلیل مشخص است که این همه مراقبت برای چیست.

لنگرگاه T که همواره چندین کشتی غول پیکر کنار آن پهلو گرفته اند، ساعت صفر ندارد و آنهایی که چند صد متر با فاصله از خشکی روی این لنگرگاه روز را شب می کنند می دانند که چشم امید میلیونها انسان به این عرق ریختن و تلاش بی وقفه آنها دوخته شده و این نیروها، چه قدیمیها که روزهای سخت را پشت سر گذاشته اند و چه جوانترهای تازه کار، این حساسیت را به خوبی درک کرده اند.

لنگرگاه T دقیقا شبیه نامش است پس از یک ورودی حداقل 500 متری به دو بازوی شمالی و جنوبی خود می رسد که در کنار هر کدام از این بازوها کشتی های غول پیکر امکان اتصال و بارگیری پیدا می کنند و درست شبیه همین اتفاق البته برای کشتی هایی بزرگتر و با احجام بالاتر در غرب جزیره خارک و در لنگرگاه آذرپاد (غربی) رخ می دهد.

اما اتفاق مهمی که در این لنگرگاه ها رخ می دهد اتصال بازوهای انتقال و بارگیری نفت به کشتیها و شروع بارگیری و عملیات فیزیکی تحویل نفت فروخته شده است. در کنار هر کدام از این لنگرگاه ها مجموعه دستگاه هایی به نام میترینگ (metering ) وجود دارد که همزمان با شمارش دقیق میزان بارگیری نفت و سایر محصولات، تمام ویژگیهای هیدروکربنهای در حال فروش را اندازه گیری می کند تا اشکالی در محموله در حال فروش به وجود نیاید. تمام آنچه در این پروسه اتفاق می افتد طبق برنامه ایست که قبلا امور بین الملل شرکت ملی نفت به شرکت پایانه های نفتی ایران ابلاغ کرده و مشتریان نفت و سایر محصولات نفتی ایران نیز طبق برنامه داده شده در کنار این لنگرگاه ها پهلو می گیرند.

دستگاهی که وظیفه مهم اندازه گیری بشکه های فروخته شده نفت را برعهده دارد بخشی از همین مجموعه میترینگ است که شکل ساده عملکرد آن شبیه پمپ بنزین است که پس از اتصال نازل به مخزن شروع به شمارش می کند و اندازه آن را روی دستگاه نشان می دهد.تصاویری که در ادامه این گزارش و فیلم کوتاهی که می بینید لحظه کمتر دیده شده فروش نفت و شمارش آن است.

 

به گزارش شانا، در حال حاضر مشتریان اصلی و سنتی نفت خام ایران و مهمانان همیشگی جزیره خارک کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و هند هستند.

جزیره خارک/لنگرگاه پتروشیمی خارک/اسکله پتروشیمی خارک  

حاشیه سبزآبی ساحل مرجانی خارک که در نمای هوایی بیشتر دیده می شود ، تنها زیباییهای این جزیره نیستند و در همان بدو ورود و گشتی در جزیره آهوهای زیبا و بازیگوش در اطراف خانه های و تاسیسات به چشم می خورند. هرچند برای محلیها و کارکنان شرکتهای نفتی مستقر در جزیره، حضور این حیوانات تقریبا عادی شده اما همین که در میان این همه آهن و مخزن و لوله و آب و آتش و ... آنها هستند قوت قلب و آرامش روحی است تا خیالمان راحت باشد که حال جزیره خوب است.

خارک خارگ فلر مشعل آهو محیط زیست امام زاده 3

خارک جاذبه های تاریخی و مذهبی زیادی دارد که همه آنها چه روز و چه شب در کنار مشعلهای همیشه روشن، روشن و زنده اند. بقعه میرمحمد حنیفه مربوط به قرن هشتم هجری قمری از جمله این جاذبه هاست که با آن گنبد خاص و زیبا به سبک گنبد بقعه دانیال نبی در شوش با شماره 2205 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خارک خارگ فلر مشعل آهو محیط زیست امام زاده 2  

خارک ، اسکله T 18  

خارک ، اسکله T 12  

خارک ، اسکله T 5  

خارک ، اسکله T 7

کد خبر 227357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =