اردن با شرکت نوبل انرژی قرارداد گازی امضا می کند

وزیر انرژی اردن اعلام کرد که این کشور شاید ماه آینده میلادی (نوامبر) قرارداد گازی با شرکت نوبل انرژی را نهایی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از امان، محمد حامد، وزیر انرژی اردن اعلام کرد که این کشور پیش بینی می کند ماه آینده میلادی (نوامبر) یک قرارداد گازی با شرکت نوبل انرژی را نهایی کند؛ قراردادی که بر اساس آن، این شرکت از میدان لوییاثان ( Leviathan) رژیم صهیونیستی گاز به اردن عرضه خواهد کرد.

وی افزود: این قرارداد می تواند دست کم 1.4 میلیارد دلار در صورتحسابهای سالانه انرژی اردن صرفه جویی به همراه داشته باشد.

اردن در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای برق خود به دلیل افزایش جمعیت و توسعه بخش صنعتی است.

تقاضای برق اردن با رشد بیش از 7 درصدی روبروست.

وزیر انرژی اردن در یک مصاحبه گفت: ما در حال کار روی یک قرارداد بلندمدت عرضه گاز با شرکت نوبل انرژی هستیم، اما هنوز درباره حجم و قیمت گاز تصمیمی نگرفته ایم.

وی افزود: ما قصد داریم تا اواسط ماه نوامبر آینده به توافقی در این باره دست یابیم.

شرکت ان یی پی سی او اردن (NEPCO)، ماه سپتامبر گذشته یک یادداشت تفاهم با شرکت نوبل انرژی امضا کرد، اما دو طرف، زمان نهایی شدن این قرارداد را اعلام نکردند.

بر اساس این قرارداد 15 ساله، گاز شرکت نوبل انرژی پس از تکمیل ساخت یک خط لوله به طور مستقیم و با عبور از مرز، شاید تا اواخر سال 2017 به اردن عرضه شود.

در حالی که دو طرف در حال مذاکره درباره قیمت گاز هستند، اما شاید قیمت گاز به قیمتهای نفت خام برنت دریای شمال مرتبط و هماهنگ شود.

به دنبال اختلال در عرضه گاز مصر به اردن، صورتحسابهای انرژی این کشور به بیش از 4 میلیارد دینار در سال افزایش یافته است.

اختلال و توقف در عرضه گاز مصر به اردن سبب شده است تا این کشور به واردات گازوئیل و نفت کوره روی آورد.

عرضه گاز مصر به اردن که از سال 2011 میلادی و به دلیل حمله های خرابکارانه به خط لوله گازی مصر در منطقه سینا در حال افت بوده، از ماه مه گذشته به طور کامل متوقف شده است.

حامد گفت: اردن ذخایر بزرگ گازی در سواحل شرق مدیترانه را به عنوان یک گزینه برای کاهش صورتحسابهای انرژی خود تا پایان دهه جاری می بیند.

وی افزود: اردن همچنین در حال کار و فعالیت برای امضای قرارداد بلندمدت گازی با فلسطین است؛ کشوری که شرکت بی جی گروپ مجوزهایی برای توسعه یک میدان گازی در 30 کیلومتری سواحل غزه دارد.

به گفته حامد، اردن همچنین به دنبال امضای یک توافقنامه گازی با وزارت انرژی قبرس برای دسترسی به ذخایر گازی سواحل جنوبی آن است.

وی اعلام کرد: وابستگی اردن به گاز مصر نشان می دهد که داشتن بیش از یک منبع تامین انرژی و تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز حیاتی و ضروری است.

اردن همچنین به تازگی یک قرارداد با شرکت انگلیسی-هلندی شل برای عرضه گاز به یک پایانه 65 میلیون دلاری امضا کرده است.

این پایانه ال ان جی در 18 کیلومتری جنوب بندر عقبه اردن در دریای سرخ قرار دارد که ساخت آن ماه مه آینده تکمیل می شود.

این قرارداد، شامل عرضه روزانه حدود 600 میلیون فوت مکعب گاز است؛ اقدامی کوتاه مدت که دست کم 500 میلیون دینار در سال از صورتحسابهای واردات انرژی این کشور می کاهد.

حامد گفت: این قرارداد، تاثیر زیادی روی هزینه های تولید برق خواهد داشت و واردات ال ان جی می تواند حدود یک سوم از تولید برق اردن را تحت پوشش قرار دهد.

کد خبر 227393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =