۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
  • کد خبر: 227400
مدیرعامل جدید توتال منصوب شد

هیئت مدیره شرکت توتال با تشکیل جلسه فوری، مدیرعامل جدید خود را پس از مرگ دومارژری منصوب کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، مدیران شرکت توتال، پاتریک پویان را به عنوان رئیس بخش پالایش و پتروشیمی انتخاب کردند تا به این ترتیب یکی از کارکشته ترین افراد توتال این شرکت را از دوران سقوط قیمتها و سیاستهای نامشخص روسیه، جایی که توتال قرض زیادی دارد، بیرون ببرد.

این انتصاب به دنبال آن صورت گرفت که هفته گذشته، کریستوف دومارژری، رئیس و مدیرعامل توتال در یک سانحه در مسکو به طور ناگهانی جان خود را از دست داد.

پس از این حادثه، هیئت مدیره توتال به سرعت تشکیل جلسه داد و با جدا شدن نقشهای ریاست و مدیر عامل از یکدیگر موافقت کرد. هیئت مدیره توتال همچنین با بازگشت رئیس پیشین شرکت، تیری دسمارست، به سمت خود موافقت کرد.

انتصاب سریع مدیران جدید توتال نشان می دهد که این شرکت قصد دارد شرایط خود را به سرعت پس از مرگ دومارژری پایدار کند. دومارژری در مدت هفت سال فعالیت خود در توتال به عنوان مدیرعامل این شرکت را از میدانهای در حال بلوغ اروپا به سمت کشورهای با منابع غنی تر اما با ریسک سیاسی بالا هدایت کرد.

توتال در انتصاب جدید خود از رویه رقیب خود رویال پیروی کرد و یکی از مدیران فراوری نفت و گاز خود را به سمت مدیرعاملی ارتقا داد.

در یک دهه گذشته همه شرکتهای بزرگ نفت و گاز هزینه زیادی برای اکتشاف و استخراج میدانهای جدید کردند و این اقدام را عاملی برای افزایش سود در نظر گرفتند. در این میان دومارژری یکی از مدیرانی بود که در زمینه کشف و استخراج منابع تبحر زیادی داشت.

با این وجود، بالا رفتن هزینه توسعه میدانها، حاشیه سود را از بین برد و شرکتها را در 18 ماه گذشته مجبور به تغییر تاکتیک کرد. به این شکل که تمرکز خود را دوباره به کاهش هزینه ها معطوف کردند، از توسعه میدانهای جدید دست کشیدند و برای بالا بردن بهره وری به سراغ فعالیتهای با سود کمتر رفتند.

در همین حال، پاتریک پویان با این که در امور اکتشاف و تولید دارای تجربه است، در تغییر ساختار فرآوری و شیمیایی توتال نقش اساسی داشته است و تمرکز زیادی بر محدود کردن مخارج دارد.

بر اساس سنتی که همیشه در توتال رعایت می شد و تنها به وسیله دومارژری شکسته شد، این بار نیز پویان 51 ساله مدرک مهندسی خود را از صاحبنام ترین دانشگاههای مهندسی فرانسه اخذ کرده است. وی در دانشگاه معادن پاریس و دانشگاه پلی تکنیک پاریس به تحصیل پرداخته است.

پاتریک پویان که دارای 18 سال سابقه کار در توتال است، تجارب اجرایی خود را در میدانهای نفتی آنگولا و قطر کسب کرد و سپس به عنوان مدیر ارشد اکتشاف و تولید به پاریس بازگشت و پس از آن به بخش فرآوری و پتروشیمی رفت. مدیرعامل جدید توتال، برخلاف دیگر اعضای هیئت مدیره توتال تجربه فعالیت در دولت فرانسه را نیز دارد.

در همین حال، شرکت توتال اعلام کرده است که آقای پویان در نهایت، ریاست شرکت را نیز بر عهده خواهد گرفت زیرا آقای دسمارست، رئیس کنونی و 68 ساله توتال تا سال 2015 از نظر سنی به محدودیت می خورد.

جیسون گمل، تحلیلگر مسائل نفتی در موسسه جفریز معتقد است که چالشهای زیادی پیش روی پویان قرار دارد. وی می گوید که سقوط قیمت نفت در هفته های گذشته، سود توتال را به شدت کم کرده است.

تحلیلگران بانک ناتیکسیس فرانسه می گویند که هر یک دلار کاهش قیمت نفت 300 میلیون دلار بر سود توتال تاثیر می گذارد.

در همین حال، پویان باید توتال را از شرایط سیاسی و بحرانی روسیه سالم به در ببرد. دومارژری برای ورود به این بازار از روابط شخصی خود حتی با ولادیمیر پوتین نیز استفاده کرده بود.

 

کد خبر 227400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =