۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
  • کد خبر: 227401
صادرات نفت عراق در ماه اکتبر افزایش می یابد

صادرات نفت عراق در ماه اکتبر تاکنون با وجود درگیریهای خونین شمال این کشور, با افزایش روبرو بوده است و انتظار می رود به حد نصاب تازه ای برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات نفت عراق در ماه اکتبر به حد نصاب تازه ای می رسد، در حالی که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق نیز افزایش یافته است و این از دیگر نشانه های بی تاثیر بودن ناآرامیهای عراق بر عرضه نفت دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است.

چهار ماه پس از آغاز حمله های شورشیان داعش به شمال عراق که سبب رسیدن قیمت نفت به 115 دلار برای هر بشکه شد، ناآرامیهای این کشور نتوانست صادرات نفت را از پایانه های جنوبی عراق کاهش دهد.

بر اساس داده های کشتیرانی که بوسیله رویترز به دست آمده است، عراق در 23 روز نخست اکتبر امسال به طور میانگین روزانه دو میلیون و 550 هزار بشکه نفت از پایانه های جنوبی این کشور به بازارهای جهانی صادر کرد.

افزایش صادرات نفت عراق و بازگشت نفت لیبی به بازارهای جهانی با وجود تشدید ناآرامیها در این دو کشور، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برای تعیین سیاستهای جدید خود که در تاریخ 27 نوامبر (6 آذرماه) درنشستی در وین تدوین خواهد شد، با مشکل روبرو کرده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی از ماه ژوئن امسال روند کاهشی خود را آغاز کرد و در این ماه به 82 دلار و 60 سنت برای هر بشکه، یعنی پائین ترین قیمت در چهار سال گذشته رسید و درآمد کشورهای عضو اوپک را به شدت کاهش داد.

کارستن فریچ، تحلیلگر کامرزبنک گفت: تاکنون هیچ کشوری برای کاهش تولید نفت خود ابراز تمایل نکرده است، بنابراین برای اوپک مشکل خواهد بود تا به توافق برسد.

در همین حال، منابع صنعت نفت عراق اعلام کردند که مقدار صادرات ماه اکتبر در حالی به رقم کنونی رسیده است که به علت بدی آب و هوا چندین محموله نفتی با تاخیر بارگیری کردند و ارسال شدند. این موضوع دستیابی عراق به این سطح از صادرات نفت را چشمگیر تر می کند.

صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی این کشور در ماه اکتبر تا کنون اندکی از سطح دو میلیون و 540 هزار بشکه در روز که در ماه سپتامبر صادر شده بود، بالاتر است. عراق در ماه مه امسال توانست روزانه دو میلیون و 580 هزار بشکه نفت صادر کند که از سال 2003 بی سابقه بود.

در حالی که خط لوله کرکوک-جیهان (خط لوله ملی صادرات نفت عراق به ترکیه جیهان)، اصلی ترین مسیر صادرات نفت شمال عراق، از ماه مارس امسال تعطیل شده است، اقلیم کردستان عراق با خط لوله ای به صادرات نفت این منطقه ادامه می دهد.

منابع نفتی می گویند صادرات اقلیم کردستان در ماه اکتبر ممکن است به روزانه 200 هزار بشکه نیز برسد.

کد خبر 227401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =