اجرای طرح تبدیل انرژی مازاد به برق در خط لوله اصفهان

طرح تحقیقاتی "تبدیل انرژی هدر رفته در ایستگاههای فشارشکن به انرژی الکتریکی" در پایانه خط لوله 30،32 اینچ نفت خام مارون - اصفهان شرکت خطوط لوله و مخابرات اجرایی می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در این باره به خبرنگار شانا گفت: فاز اول این طرح توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس بعنوان نمونه در ایستگاه فشارشکن مغانک واقع در کیلومتر 215 خط لوله نکا-ساری-ری انجام شد.

منصور احمدی فروشانی افزود: نتایج اجرای این طرح به سایر ایستگاههای فشارشکن و پایانه هایی که مواد نفتی با دبی و فشار زیاد در آنجا وارد و پس از تقلیل فشار در مخازن رسید می شوند قابل تعمیم خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط بهره برداری از خط انتقال نفت خام نکا - ری و تاثیرپذیری جریان سیال در آن از عوامل مختلف داخلی و خارجی، تصریح کرد: پس از بررسیهای اولیه پیشنهاد شد تا طرح در محلی که شرایط بهره برداری آن از ثبات بیشتر و در این حال از شدت جریان و فشار مناسبتری نیز برخوردار باشد، اجرا شود، به همین منظور پایانه خط لوله مارون-اصفهان برای این منظور انتخاب شد.

احمدی فروشانی تاکید کرد: با توجه به روش مورد استفاده، با تغییر ایستگاه، تفاوت و تغییر ماهیتی در نوع پروژه ایجاد نخواهد شد و صرفا نیازمند تغییراتی در مشخصات و نقشه های اولیه طرح مانند تعداد واحد، قدرت نصب، جانمائی و دیاگرامهای تک خطی نیروگاه است.

او با بیان این که در این پروژه، یک نیروگاه 1800 کیلوواتی (2 توربین در حال کار و یک توربین آماده بکار) در مرکز انتقال نفت و پایانه شهید بهشتی اصفهان در فضایی به مساحت 400 مترمربع طراحی، ساخته و نصب خواهد شد، اظهار کرد: برق تولیدی براساس کارکرد 365 روز نیروگاه است که میزان صرفه جویی انرژی در حدود 9275 بشکه نفت خام در سال بهمراه کاهش قابل توجه گازهای آلاینده (کاهش انتشار CO2 در حدود 10800 تن در سال) خواهد داشت.

به گفته وی در طول مسیر خطوط لوله انتقال مواد نفتی، گاهی لازم است از فشار سیال کاسته شود تا از پارگی خط و یا بالا رفتن هزینه ها (بدلیل افزایش ضخامت لوله) جلوگیری شود.

احمدی فروشانی با بیان این که این کار در شبکه خطوط لوله انتقال مواد نفتی نیز توسط ایستگاههای فشارشکن انجام می شود، افزود: این اختلاف فشار می تواند ظرفیت مناسبی برای تولید انرژی الکتریکی ایجاد کند و تنها تفاوت موجود در مقایسه با نیروگاه های آبی استفاده از جریان و فشار نفت خام برای تولید برق است.

به گفته این مقام مسئول به همین منظور با توجه به امکان بازیافت انرژی ناشی از افت فشار ایجاد شده و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، مطالعات فنی- اقتصادی طرح تحقیقاتی "تبدیل انرژی هدر رفته در ایستگاههای فشارشکن به انرژی الکتریکی" در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

کد خبر 227411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =