پوتین کمک مالی غرب به کی یف را برای خرید گاز روسیه خواستار شد

رئیس جمهوری روسیه علاوه بر درخواست کمک مالی غرب به اوکراین برای پرداخت بدهی گازی خود به مسکو نسبت به حل اختلاف گازی با کی یف ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیروز (جمعه دوم آبان ماه) کمک مالی آمریکا و اتحادیه اروپا را به اوکراین که از نظر منابع مالی در مضیقه است، برای پرداخت هزینه های خرید گاز از مسکو خواستار شد و نسبت به وقوع بحران گازی هشدار داد.

پوتین همچنین نسبت به امضای قراردادی میان روسیه و اوکراین برای حل و فصل یک اختلاف طولانی مدت که سبب توقف انتقال گاز مسکو به کی یف شده است، ابراز امیدواری کرد.
انتظار می رود که وزیران انرژی روسیه و اوکراین در نشست هفته آینده با کمیسیون اروپا در بروکسل، گفتگوهای بیشتری داشته باشند، این نشست با هدف  حل و فصل بدهی های گازی کی یف به مسکو، برگزار می شود.

مسئله قطع انتقال گاز روسیه به اوکراین به دلیل پرداخت نشدن هزینه ها از جمله مسائلی به شمار می رود که از ماه ژوئیه در گفتگوها بررسی می شود، ناتوانی اوکراین برای افزایش منابع مالی به دلیل درگیری با جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور بوده است

پوتین گفت: اوکراین برای تأمین گاز تا پایان سال 2013 و 2014  4.5 میلیارد دلار به روسیه بدهکار خواهد بود؛ اوکراین اعلام کرد که 3.1 میلیارد دلار برای خرید گاز از روسیه کنار گذاشته است که این مقدار برای پیش پرداخت و باز خرید بخشی از این بدهی کافی نیست.

رئیس جمهوری روسیه به یک گروه غیر رسمی از کارشناسان و متخصصان روس، متشکل از شمار زیادی از منتقدان غربی، گفت: ما مسئولیت و ریسک بزرگی را به عهده گرفته ایم. منصفانه است که  این خطرها را با شریکان اروپایی یا آمریکایی به اشتراک بگذاریم.

وی تصریح کرد: اوکراینی ها باید حداقل ماهانه 1.5 میلیارد دلار پرداخت کنند.

پوتین نیز از شرکت دولتی گازپروم، بزرگ ترین صادر کننده گاز روسیه، خواست به یکباره خواهان وصول 4.5 میلیون دلار بدهی خود از اوکراین نشود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی خواهان اعطای وام به اوکراین شد، تا  این که کی یف پیش از دریافت وام سه میلیون دلاری از صندوق بین المللی پول در ماه ژانویه، بتواند مشکل گازی خود را با روسیه حل و فصل کند.

پوتین همچنین تصریح کرد: گازپروم بر پرداخت بدهی گازی اوکراین اصرار دارد، چناچه ما اصرار نکنیم آنها بدهی خود را پرداخت نمی کنند.

وی در ادامه داد: روسیه ه اکنون بابت ترانزیت گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین، مبلغی به کی یف نمی پردازد.

گازپروم یک سوم گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین می کند و نصف گاز ارسالی روسیه به قاره سبز از خاک اوکراین گذر می کند.

پوتین همچنین نسبت به سرقت گاز ارسالی روسیه به اروپا بوسیه اوکراین در صورت حل نشدن اختلاف گازی مسکو و کی یف هشدار داد.

کد خبر 227415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =