ترک خوردگی سولفیدی، عامل اصلی ازکارافتادگیهای تاسیسات نفت

آمارها نشان می دهد حدود 74 درصد از کارافتادگیهای تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در اثر ترک خوردگی سولفیدی ایجاد می شود و از این رو، مدیریت خوردگی ناشی از سولفید هیدروژن از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار شانا، کارشناس مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: خوردگی از معضلات اساسی صنایع مختلف از جمله صنعت نفت است که هر ساله مبالغ هنگفتی (معادل پنج درصد تولید ناخالص ملی کشورها) صرف خسارات ناشی از آن می شود.

هادی ابراهیم فتح آبادی در مقاله ای تحت عنوان «مدیریت خوردگی ناشی از سولفید هیدروژن در صنایع نفت و گاز»، با بیان این مطلب افزود: این پدیده در صنایع مختلف، هرساله مبالغ سنگینی برای تعویض یا تعمیر وسایل و ماشین آلات تحمیل می کند، بطوریکه سالانه 5 درصد تولید ناخالص ملی کشورها بر اثر خوردگی هدر می رود و حدود یک پنجم این اتلاف سرمایه به دلیل خوردگی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رخ می دهد.

وی با بیان این که یکی از انواع خوردگی در صنایع نفت و گاز، خوردگی ناشی از گاز سولفید هیدروژن است، تصریح کرد: بسیاری از تاسیسات نفت و گاز از جنس فولاد کربنی است و به خوردگی با  گاز سولفید هیدروژن حساس هستند، بطوریکه سولفید هیدروژن سبب انواع خوردگی در این فولادها می شود.

به گفته این کارشناس، آمارها نشان می دهد حدود 74 درصد از کارافتادگیهای تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در اثر ترک خوردگی سولفیدی ایجاد می شود و از این رو، مدیریت خوردگی ناشی از سولفید هیدروژن از اهمیت خاصی برخوردار است.

فتح آبادی ادامه داد: سولفید هیدروژن ممکن است از همان ابتدای تولید در مخازن نفتی و گازی موجود باشد و یا برای فعالیتهای باکتریایی در حین بهره برداری تولید شود؛ همچنین در بخش پایین دست سولفید هیدروژن ممکن است در حین فراورش و یا ذخیره تولید شود.

وی با اشاره به این که پیاده سازی مدیریت اثربخش خوردگی در صنایع نفت و گاز، اهداف ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی را برآورده می کند و آسیبهای ایمنی و زیست محیطی ناشی از نشتیها و از کارافتادگیها را به حداقل می رساند، یادآور شد: این امر بازدهی تاسیسات را نیز افزایش می دهد و کاهش هزینه های تعمیرات و تولید را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شانا، در همین راستا 29 و 30 مهرماه امسال نیز پانزدهمین کنگره ملی خوردگی با حضور 30 شرکت فعال در این صنعت و در قالب 25 محور تخصصی در حوزه حفاظت کاتدیک و صنعت الکتروشیمیایی در پژوهشکده پلیمر برگزار شد.



کد خبر 227421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =