رقابت منفی را در بخش آب متوقف می‌کنیم

وزارت نیرو مصمم است رقابتهای منفی استانی در بخش آب را با لحاظ کردن منافع ملی متوقف کند.

به‌ گزارش  شانا، به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  امروز( شنبه، 3 آبانماه) در آئین گشایش چهاردهمین همایش سالانه مدیران ارشد صنعت آب و برق که با حضور  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهارکرد: قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب شرب حدود 1000 تومان است که در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مشترکان دریافت می‌کنیم، به نحوی که فاصله عمیقی بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد و شرکتها دچار مشکل هستند.

وزیر نیرو افزود: از دوره جدید مدیریت دولت، یک سال و دو ماه گذشته که دورانی پر از تکاپو و تلاش و سرشار از موفقیت بوده است.

وی با بیان این‌که در دومین نشست هیئت وزیران در آغاز فعالیت دولت یازدهم، گزارشی توسط وزارت نیرو درمورد آب ارائه شد، افزود: هم‌اکنون موضوع آب در کانون توجه دولت قرار دارد و تاکنون هشت نشست شورایعالی آب در دولت یازدهم برگزار شده است درحالی که پیش از آن فقط هفت نشست در دولتهای گذشته برگزار شده بود.

وزیر نیرو اظهارکرد: در دولت یازدهم شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز که تاکنون در کشور سابقه نداشت، آغاز بکار کرد، به‌گونه‌ای که در حوضه‌های دریاچه ارومیه و زاینده‌رود این شوراها فعال شده است و به‌زودی در حوضه کرخه نیز فعال می‌شود.

وی با بیان این‌که در گذشته یک مسابقه بسیار خطرناک برای تامین منافع استانها در بخش آب و به زیان منافع ملی آغاز شده بود، تصریح کرد: ما هم‌اکنون تلاش می‌کنیم این رقابت خطرناک و مضر به منافع ملی متوقف شود.

چیت چیان افزود: موضوع تعادل‌بخشی آبهای زیرزمینی دومین کاری است که در بخش آب آغاز شده است و وزارت نیرو با سیاست‌گذاری صحیح، 600 میلیارد تومان از اعتبار خود را برای موضوع تعادل‌بخشی و بهره‌برداری از تاسیسات آب در بودجه 94 پیشنهاد کرده است که این رقم در بودجه امسال حدود 120 میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن این اقدامها، 25 درصد از برداشت آبهای زیرزمینی ازطریق چاهها را کاهش دهیم.

چیت چیان افزود: موضوع دیگر پرداختن به شبکه‌های آبیاری و زهکشی و نیز موضوع آبرسانی به شهرهاست. شمار قابل‌توجهی از شهرهای ما در مرحله تنش آبی هستند و میزان تولید با مصرف آب برابر است و اگر کمی مصرف افزیش یابد، در برخی شهرها دچار کمبود آب خواهیم شد.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی برای تامین کالاهای مورد نیاز برای اجرای طرحهای آبرسانی ازجمله تهیه فولاد، اظهارکرد: تامین آب بسیاری از شهرهای ما با این موضوع گره خورده است و متاسفانه تاکنون به‌دلیل مشکل بانکی نتوانسته‌ایم فاینانس آن را انجام دهیم که از کارهای اولویت‌دار است.

چیت چیان با بیان آن‌که هم‌اکنون هفت میلیون نفر جمعیت روستایی از نظر تامین آب وضعیت متعادل و متوازنی ندارند و در برخی روستاها وضعیت به‌گونه‌ای است که دو تا سه ماه مردم روستاها در تنگنای شدید تامین آب هستند، افزود: در برخی مناطق نیز در طول سال به‌صورت سیار (6400 روستا) و با تانکر آبر‌سانی می‌کنیم و شرکتهای آب و فاضلاب روستایی با مشکل مواجه هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: ما آماده هستیم در سه سال کل این مشکل را رفع کنیم و برای آن برنامه داریم اما منابع دولتی محدودیت دارد اگرچه امسال برای نخستین‌بار با 200 میلیارد تومان، ردیف آب روستایی را در بودجه ایجاد کرده‌ایم.

تولید آب و برق در سواحل جنوب کشور

چیت‌چیان تولید همزمان آب و برق در سواحل جنوبی برای تولید یک میلیارد مترمکعب آب را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: موضوع دیگر برای مدیریت آب، واگذاری اجرای طرحهای آب و فاضلاب شهری به بخش خصوصی است که موفقیتهای خوبی حاصل شده و تاکنون 3100 میلیارد تومان قرارداد امضا شده و هفت هزار میلیارد تومان پروژه جدید نیز آماده عقد قرارداد است.

وزیر نیرو با تشریح فعالیتها و برنامه‌های این وزارتخانه در بخش برق، گفت: زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، سه‌هزار و 800 مگاوات نیروگاه در دست احداث داشتیم درحالی که باید دست‌کم پنج‌هزار مگاوات سالانه ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه کنیم. وبر این اساس، برنامه‌ریزی شده است ظرف پنج سال 33 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم که از این میزان، احداث نزدیک به 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شده است و امسال حدود 4300 مگاوات قرارداد نیز در دست انعقاد داریم.

وی افزود: در این فرآیند، هم بازده نیروگاههای حرارتی افزایش خواهد یافت و هم ظرفیت آنها، اما منابع کافی برای توسعه نیروگاهها در دسترس نیست و درصورت تداوم این وضعیت، در سالهای آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

چیت چیان اظهار کرد: موضوع دیگر، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق است که از اهداف اصلی وزارت نیرو محسوب می‌شود و در 24 مهرماه امسال نشستی با مدیران عامل شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع برق برگزار و برنامه‌ها مشخص شد که براساس آن، میزان تلفات برق تا یک سال آینده به زیر 10 درصد کاهش خواهد یافت، ضمن آن‌که الان حدود 15 درصد تلفات داریم و با تحقق این برنامه، دست‌کم سالانه پنج‌هزار میلیارد تومان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

چالشهای موجود در صنعت آب و برق

وی در ادامه به تنگناهای اقتصادی صنعت آب و برق پرداخت و گفت: در بخش آب قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب شرب حدود 1000 تومان است که در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مشترکان دریافت می کنیم و فاصله عمیقی بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد و شرکت‌ها دچار مشکل هستند.

به‌گفته وی، تولید هر کیلووات ساعت برق نیز 85 تومان بدون سوخت هزینه دارد و کل دریافتی وزارت نیرو 494 ریال است که 102 ریال نیز باید بابت سوخت داده شود و 45 تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت دچار کمبود هستیم که این موضوع شرکتها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: با بررسی کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تایید شد که کسری وزارت نیرو 9630 میلیارد تومان در سالجاری فقط در بخش برق است.

وزیر نیرو با بیان این‌که از نیروگاههای خصوصی برق را خریداری می‌کنیم و امسال به نیروگاههای خصوصی هفت تا 10 درصد پول برق خریداری‌شده را پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 25 هزار میلیارد تومان در بخش آب و برق بدهی داریم و در بودجه 94 باید چاره‌جویی جدی برای ایجاد توازن بین هزینه و درآمدهای صنعت آب و برق اندیشیده شود.

 

کد خبر 227429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =