روند نزولی قیمت نفت ادامه یافت

قیمت‌ نفت‌خام در هفته منتهی به 20 اکتبر (دوشنبه، 28 مهرماه) بدلیل عرضه فراوان نفت‌خام کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، قیمت‌ نفت‌خام بدلیل عرضه فراوان در هفته گذشته دچار ضعف شدند. هم اکنون عرضه نفت‌خام در سطح بالایی ادامه دارد و برخی از تولید کنندگان به کاهش قیمتهای رسمی فروش نفت خود ادامه می‌دهند.

برنامه بارگیری نفت‌خام عراق در ماه نوامبر نشان می‌دهد که انتظار می‌رود در ماه نوامبر صادرات نفت‌خام سبک بصره به سطح 2 میلیون و 830 هزا بشکه در روز برسد که در مقایسه با ماه اکتبر 13 درصد افزایش دارد. در این میان شرکت بازاریابی نفت عراق قیمت فروش نفت‌خام سبک بصره به مقصد اروپا را به میزان 65 سنت در بشکه کاهش داد و قیمت آن را به میزان 5 دلار و 40 دلار در بشکه کمتر از قیمت نفت‌خام برنت تعیین کرد.

علاوه برآن در لیبی نیز صادرات نفت‌خام به میزان 800 الی 900 هزار بشکه در روز ادامه دارد. اما با وجود این، اوج گرفتن اعتراضات سبب شد که تولید نفت در میدان نفتی جیال در حوضه نفتی صرت دچار اختلال شود. در این شرایط هنوز صادرات نفت‌خام از ترمینال زویتینا متوقف است و از ماه ژوئن تاکنون صادرات انواع نفت‌خام «زویتینا» و «اطیفیل» تعطیل است.

در این شرایط انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه ها نیز در آمریکا تقاضا برای نفت‌خام را تحت فشار قرار داد و سبب شد که ذخیره سازیهای نفت‌خام در این کشور به میزان تقریباً 9 میلیون بشکه افزایش پیدا کند و قیمتهای نفت‌خام را تحت فشار قرار دهند و به این ترتیب از ابتدای ماه اکتبر تاکنون سطح این ذخیره‌سازی‌ها به میزان 14 میلیون بشکه افزایش یافته است.

در عین حال براساس گزارش آرگوس نفت‌خام سبک و شیرین صحرای الجزایر، برای ماه نوامبر به طور کامل به فروش رسیده است و به این ترتیب تقاضا برای نفت‌خام‌های دریای خزر که نفت‌خامهای جایگزین آن به شمار می آیند، در ماه نوامبر تقویت شده است.

از آنجایی که بازار احتمال می دهد ممکن است تولید نفت‌خام لیبی دچار اختلال شود، تقاضا برای این نفت‌خام ها افزایش یافته است. نفت‌خام مخلوط «بی تی سی» خزر به 3.5 دلاردر بشکه بالاتر از نفت‌خام برنت رسید که در پنج ماه گذشته بی سابقه بوده است. برنامه بارگیری این نفت‌خام سبب شده است که قیمت نفت‌خام مخلوط سی پی سی خزر تحت فشار قرار گیرد و قیمت آن نتواند بیش از یک دلار در بشکه بالاتر از قیمت نفت‌خام برنت قرار گیرد. برنامه بارگیری صادرات نفت‌خام مخلوط « سی پی سی» در ماه نوامبر به 880 هزار بشکه در روز خواهد رسید که 13 درصد بالاتر از ماه اکتبر است که البته به پایان یافتن برنامه تعمیرات میدان نفتی تنگیز بستگی دارد.

هم اکنون وضعیت بازار نشان می‌دهد که کشورهای عربستان و کویت آماده اند که با قیمتهایی در حدود 80 دلار در بشکه اوضاع اقتصادی خود را ادامه دهند. به نظر می‌رسد این تمایل سبب خواهد شد که بازارهای نفت در آینده نزدیک همچنان تحت فشار قرار بگیرند. البته هنوز بازار نفت درباره این که کف قیمت در چه سطحی قرار خواهد گرفت اطمینانی ندارد و از سوی دیگر ممکن است که نگرانی‌های ژئوپلتیک باعث شود که بخشی از قیمت‌های از دست رفته نفت دوباره بازگردد.

در این وضعیت، بورس بازان نیز خالص وضعیت خرید خود را در بورس نایمکس در قراردادهای آتی و اختیاری به میزان 15.537هزار قرارداد کاهش دادند و آن را به سطح 176.671هزار قرارداد رساندند و به این ترتیب به ضعف قیمت‌های نفت کمک کردند.

 

کد خبر 227430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =