۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
  • کد خبر: 227434
نسل جوان، ثروت تمام نشدنی ایران زمین

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره استفاده از ظرفیتهای واقعی کشور در مسیر توسعه در حقیقت امتداد دیدگاههای ایشان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان نسل جوان است.

ایران، یکی از بزرگترین دارندگان منابع زیرزمینی در جهان است. از نظر منابع و ذخایر نفت و گاز طبیعی، ایران به تایید گزارشهای بین المللی، بزرگترین کشور برخوردار جهان است.
 منابع دیگری هم باعث می شود که ایران را کشوری بااهمیت در عرصه استراتژیک و ژئوپلیتیک جهان محسوب کنیم. ایران حتی به لحاظ موقعیت دسترسی به آبهای آزاد، به عنوان کانال ارتباطی شرق و غرب عالم، موقعیتی استراتژیک و استثنائی دارد. با این همه، اگر نام ایران، بلند و بزرگ است، نه به دلیل منابع آن، که به دلیل برخورداری از توان شگفت انگیز جوانانی است که در همه عرصه ها در جهان حرف نخست را می زنند.
این که نسل جوان و تحصیلکرده ایرانی، چنان ممتاز است که در جهان می درخشد، جای تردید ندارد. در حقیقت، ثروت ملی ما جوانانی هستند که با کمترین امکانات، بزرگترین کارها را پیش می برند و در عرصه های مختلف حضوری درخشان دارند.
چنانچه به گذشته بنگریم، در می یابیم که همین پتانسیل درخشان بوده است که کارهای نشدنی را در داخل کشور عملی کرده است. از همین منظر هم هست که مقام معظم رهبری از این امکان به عنوان منابع روزمینی یاد می کنند و ظرفیت بزرگ منابع روزمینی ما را در صورتی که به آن توجه کافی شود، دارای چنان توانی می دانند که می تواند کارهای بزرگ را در کوتاهترین زمان عملی کند.
ترسیم نقشه راه علمی کشور، گام نخست در این راه بود. توجه به شرکتهای دانش بنیان یکی دیگر از گامهای بلند ایران در راه توسعه و سربلندی است. چیزی که در وزارت نفت به طور خاص مورد توجه بوده و وزیر نفت بر آن تاکید دارد و امضای قرارداد همکاری با دانشگاههای مختلف یک گام بنیادین در این راستا تلقی می شود.
این فرآیند در ترسیم آینده کشور دارای چنان اهمیت و اعتباری است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید خاص می نهند. حضرت آیت الله خامنه‌ای اداره کشور را  بر مبنای فروش ذخایر زیرزمینی به «بچه پولداری ملی» تشبیه کردند و افزودند: بچه پولدارها، قدر پول خود را نمی‌دانند و آن را بیهوده خرج می کنند که اداره کشور برمبنای فروش نفت خام نیز، شبیه همین ماجراست.

رهبرمعظم انقلاب، اتکای برنامه‌ریزی اقتصادی کشور را به درآمدهای نفتی، سپردن اقتصاد ایران به سیاستگذاران کلان جهانی خواندند و با اشاره به نوسانات شدید قیمت بین المللی نفت افزودند: کشوری که اقتصاد خود را این‌گونه برنامه ریزی کند، آینده‌اش معلوم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با استناد به واقعیات یادشده تأکید کردند: ایران بجای تکیه بر درآمدهای نفتی باید با اتکای به نیروهای درونی و ذخائر روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و تولید علم و دانش اداره شود که در این صورت هیچ قدرتی در دنیا قادر نخواهد بود اقتصاد کشور را به بازی بگیرد.

ایشان همچنین با اشاره به ضرورت تفکیک تولید علم با تولید مقاله افزودند: البته تولید مقالات مرجع و با ارزش علمی با ارزش است، اما این همه قضیه نیست.
ایشان توصیه کردند: مقالات علمی تولید شده به ثبت ابداع بینجامد و ناظر به نیازهای درونی کشور باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تلاش برای پیشرفت علمی را مسئولیت همه دستگاهها و وزارتخانه‌ها خواندند و افزودند: نقشه جامع علمی کشور می‌تواند وظایف همه بخشها را در این روند مشخص کند.

رهبرمعظم انقلاب افزودند: باید با تلاش برنامه‌ریزی شده همه دستگاهها، یک زنجیره کامل و یک شبکه عظیم تولید علم ایجاد شود که همه بخشها و اجزای آن مکمل یکدیگر باشند و هم‌افزایی کنند.

ایشان با توصیه به نخبگان جوان برای تقویت ارتباط با پروردگار کریم افزودند: دلهای پاک و نورانی شما جوانان، عامل ارزشمندی در جلب رضایت و افزایش نعمات الهی است.
اکنون در کشور این فرصت حاصل شده است که در سایه تدبیر و امید، سرمایه واقعی کشور از قوه به فعل درآید و می توان امیدوار بود که در پرتو رهنمودهای معظم له راه توسعه کشور از راهی به جز تکیه بر نفت و منابع معدنی و خامفروشی هموار شده است.

حمیدرضا زاهدی

کد خبر 227434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =