قیمت نفت در بودجه ۹۴ باتوجه به بدبینانه‌ترین شرایط تعیین شود

پایین آمدن قیمت نفت انگیزه نمایندگان مجلس را برای کاهش وابستگی بودجه ۹۴ به نفت افزایش داده است.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره مکانیزمهای دولت برای کنترل کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت جهانی نفت، تصریح کرد: اجرای مکانیزم کاهش اعتبارات عمرانی، و هزینه‌های جاری هرکدام دارای محدودیت است؛ با این حال دولت می تواند از این مکانیزمها برای مقابله با کاهش آثار ناشی از قیمت نفت در بودجه بهره ببرد.

نماینده مجلس با بیان این که به نظر می رسد قیمت نفت به کمتر از 80 دلار نخواهد رسید گفت برخی از کشورهای که از روند نوسان قیمت نفت سود کردند اکنون در آستانه ورود به چرخه زیان هستند؛ از این‌رو استمرار شرایط فعلی (کاهش قیمت نفت) برای بلندمدت آنها را دچار مشکل می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: البته به نظر می رسد با ورود به فصل سرما در بخش تقاضای جهانی نفت شاهد تغییر خواهیم بود.

وی گفت:می‌توان قیمت نفت را در بودجه ۹۴ با در نظر گرفتن بدبینانه‌ترین شرایط ممکن تعیین کرد، این کار باعث می‌شود تا کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بیش از پیش عملی شود.

در ۲ ماه گذشته قیمت جهانی نفت حدود ۲۰ درصد کاهش‌یافته است. در واکاوی دلایل این امر سناریوهای متفاوتی ارائه می‌شود، صاحبنظران برنامه‌وبودجه درباره راهکارهای پوشش کسری بودجه می‌گویند در شرایط فعلی (کاهش قیمت برای کوتاه‌مدت) صرفه‌جویی و ایجاد بازارهای جدید می‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت برای سال ۹۳ حدود ۹ درصد باشد از این‌رو گفته‌شده بدون ارائه اصلاحیه قانونی می توان بودجه را مدیریت کرد.

کد خبر 227448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =