روند بهبود در اقتصاد مشهود است

با نگاهی بر مهمترین تحولات اقتصادی درسه ماه دوم امسال مشاهده می‌شود که وضعیت اقتصاد کشور از نگاه آمارهای دوره‌ای منتشر شده رو به بهبود است.

به گزارش شانا، مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران گزارش مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان، مربوط به سه ماهه‌ دوم سال 1393 را منتشر کرد.

این گزارش که به بررسی و تحلیل مهمترین تحولات اقتصادی در سطح بین‌المللی و ملی پرداخته در سطح جهانی، نوسانات قیمت جهانی طلا، نفت و در سطح ملی تحلیل بخش کلان، بازارهای مالی، فلزات گران‌بها و مسکن مورد بررسی قرار داده‌ است. خلاصه‌ گزارش به شرح زیر به توصیف تحولات اقتصادی پرداخته است:

خلاصه گزارش تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان (سه ماهه دوم سال 1393)

با نگاهی به مهمترین تحولات اقتصادی رخ داده در جهان طی سه ماه دوم سال جاری مشاهده می‌شود که اقتصاد جهانی در ادامه روند کند رو به بهبود خود، در مجموع در حال خروج از رکودی است که نزدیک به 6 سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

با تحلیل روند بازارهای بین‌المللی نظیر بازار جهانی طلا و سرمایه به خوبی می‌توان وضعیت روبه بهبود اقتصاد جهانی را درک کرد. در این رابطه افت هشت درصدی قیمت جهانی انس طلا طی سه ماه گذشته و رشد 5.7 درصدی ارزش بازار بورسهای بین‌المللی در نیمه نخست سال جاری میلادی همگی گواهی بر این مدعاست. البته مسیر اقتصاد جهانی در همه نقاط جهان همسان نیست.

در حالی که آمارهای امیدوارکننده‌ای از رشد اقتصادی آمریکا و آسیای شرقی به گوش می‌رسد، کشورهای اروپایی با رشد اقتصادی صفر درصدی و تورم بسیار پایین، کماکان در وضعیت رکودی قرار دارند. با این وجود تصمیم‌گیرندگان این منطقه در تلاش هستند تا با اعمال برخی سیاستهای اقتصادی نظیر کاهش نرخ بهره بانکی، به مسیر رشد اقتصادی باز گردند. البته بانک تسویه‌ حسابهای بین‌المللی (Bank for International Settlements) ضمن هشدار نسبت به پایین بودن نرخ سود بانکی در جهان، خواستار توقف و عادی‌سازی نرخ بهره در کشورهای این منطقه شده است.

وضعیت رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه نیز طبق آخرین گزارش بانک جهانی پس از بهار عربی وخیم‌تر شده است و انتظار می‌رود با افت 15 درصدی بهای جهانی نفت خام، بسیاری از این کشورها (به ویژه کشورهای صادرکننده نفت) با مشکل کسری بودجه مواجه شوند. این درحالی است که کشورهای این منطقه یارانه‌های زیادی به صنایع خود پرداخت می‌کنند، به گونه‌ای که طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، حدود نیمی از یارانه‌های پرداختی جهان (معادل ۲۳۷ میلیارد دلار) مربوط به منطقه خاورمیانه است.

با این وجود، صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود، رشد اقتصاد جهانی را برای سالهای 2014 و 2015 به ترتیب 3.4 و 4 درصد پیش‌بینی کرده است. علاوه بر رویدادهای فوق، طی سه ماهه دوم سال جاری سه گزارش سالانه بین‌المللی توسط سازمان ملل و بانک جهانی منتشر شده است.

سازمان ملل، گزارش "توسعه انسانی" سال 2014 را در اواخر مرداد ماه سال جاری منتشر کرده است. براساس این گزارش سطح توسعه انسانی در جهان همچنان درحال بهبود است. انتشار شاخص "رقابت‌پذیری" و شاخص "دولت الکترونیک" توسط بانک جهانی و سازمان ملل از دیگر گزارشهایی است که در آن به بررسی وضع کلیه کشورها پرداخته شده است.

با نگاهی بر مهمترین تحولات اقتصادی رخ داده در ایران طی سه ماه دوم سال جاری مشاهده می‌شود که وضعیت اقتصاد کشور از نگاه آمارهای دوره‌ای منتشر شده رو به بهبود است. البته موتور رشد اقتصادی کشور از سال 1392 روشن شده است.

اقتصاد ایران در زمستان سال 1390 از رونق خارج شد و در انتهای سال 91 به اوج رکود خود رسید. این پدیده حدود 9 فصل در اقتصاد ایران به درازا کشید و رکودی نسبتا طولانی در آن شکل گرفت که طول دوره و عمق آن بالا بود.

رشد اقتصادی منفی در طول سالهای 91 و 92 سبب شده که دولت برای ایجاد رونق و بدون این‌که سیاست کنترل تورم تاثیر منفی به خود گیرد، بسته خروج از رکود را در اواخر تیرماه سال جاری تهیه، تدوین و منتشر کرد و انتظار می‌رود اقتصاد کشور تا پایان سال جاری از رکود خارج شود و شاهد رشد اقتصادی مثبتی باشیم.

با بررسی سایر متغیرهای کلان اقتصادی طی سه ماه گذشته مشاهده می‌شود که نرخ تورم میانگین در شهریورماه سال جاری معادل 21.1 درصد است و این در حالی است که نرخ تورم در آخرین دوره سه ماه گذشته (خردادماه) معادل 27.7 درصد بود و روند روبه کاهش تورم حاکی از موفقیت دولت در دستیابی به تورم هدف‌گذاری شده (25 درصد) پیش از پایان سال است.

از دیگر رویدادهای خوشایند در این دوره می‌توان به گزارشهای منتشره در خصوص رونق حجم تجارت خارجی، همگامی شاخص صادرات با نرخ ارز و تحقق اهداف مالیاتی اشاره کرد. البته جایگاه جهانی ایران در سه شاخص منتشر شده بین المللی از حد مطلوب فاصله دارد به گونه‌ای که افت 2 پله‌ای در شاخص توسعه انسانی (رتبه 75 جهان)، افت یک پله‌ای در شاخص رقابت‌پذیری (رتبه 83)، و افت 5 پله‌ای در شاخص دولت الکترونیک (رتبه 105) حاکی از نیاز به تلاش برای ارتقای جایگاه جهانی ایران در پارامترهای یادشده است.

در بازار پول آمارهای منتشره حاکی از افزایش بی‌سابقه حجم سپرده‌های بانکی (نرخ رشد 37.5 درصد در پایان سال 23) است که مهمترین دلیل آن را می‌توان به رکود بازار داراییهای رقیب نسبت داد، به گونه‌ای که با استناد به آمار سه ماه دوم سال جاری، بازدهی داراییهایی نظیر سکه، دلار، مسکن و بورس به ترتیب معادل 6.28-، 1.12-، -1.28-، 1.76-، درصد است، این در حالی است که بر اساس ابلاغ بانک مرکزی بازدهی بدون ریسک سپرده بانکی کمتر از 3 ماهه معادل 10 درصد روزشمار تعیین شده است. از دیگر رویدادهای بازار پول می‌توان به اولتیماتم بانک مرکزی به بانکها برای خروج از بنگاهداری و لغو تحریم بانک مرکزی توسط دادگاه اتحادیه اروپا اشاره داشت.

وضعیت بازار ارز و فلزات گرانبها، از ثباتی نسبی همراه با نوسانات محدود برخوردار بوده است. از جمله مهمترین رویدادهای بازار مسکن که بیش از یک سال از رکود این بخش می‌گذرد می‌توان به تصویب دستورالعمل فروش زمین 99 ساله به صاحب مسکن، انتشار بسته جذب سرمایه‌گذار در شهرهای‌ جدید، انتشار پیش‌نویس طرح جامع مسکن و راه‌اندازی اولین صندوق زمین‌ و ساختمان اشاره کرد.


کد خبر 227449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =