۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
  • کد خبر: 227454

معاون اول رئیس ‌جمهور با بیان اینکه باید دستورالعمل دقیق و کاملی برای صادرات برق تهیه شود تا مبادا برق ارزان نسبت به قیمت گاز خام به کشورها صادر نشود، گفت:‌ وزارت نیرو باید فکری برای بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها صورت دهد.

به گزارش شانا به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق گفت:‌ یکی از راهبردهای اصلی توسعه کشور بحث آب و برق است چرا که محدودیتی در صنعت آب و برق در کشور نداریم، بنابراین اگر به فکر توسعه کشور در آینده هستیم باید توسعه صنعت آب و برق را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه خشکی قرار دارد، گفت: یکی از چالش‌های کشور مدیریت منابع آب و تأمین آب است. به خصوص اینکه منابع آب زیرزمینی در کشور با یک مسئله جدی و چالش مواجه است.

جهانگیری گفت: برای اینکه تأمین آب مورد نیاز در کشور به حداقل برسد، باید به تقاضای مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت توجه جدی شود، وزارت نیرو باید به مدیریت مصرف آب توجه ویژه‌ای کند و فرهنگسازی را جدی بگیرد تا تمام بخش‌های کشور در مصرف آب رویه‌های درستی پیش بگیرند.

وی با بیان اینکه اسراف در مصرف آب بسیار بالاست، گفت:‌ مصرف آب با شرایط کشور سازگار نیست و علی‌رغم اینکه در بخش کشاورزی گفته شده است، روش‌های آبیاری تحت فشار باید نهادینه شود، از این موضوع چندان استقبال نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید برای ارائه روش‌های صرفه‌جویانه در مصرف آب راهکار ارائه بدهد، گفت: در مصرف آب شرب باید روش‌های صرفه‌جویانه را جدی بگیریم تا مصرف بی‌رویه آب کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما در بخش مدیریت تقاضا برای آب است، گفت: در برخی از استان‌ها علی‌رغم اینکه آن استان با مشکل کمبود آب مواجه است، محصولات کشاورزی کشت می‌شود که مصرف آب بالایی دارد.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص بخش برق نیز گفت:‌کشور توانمندی بالایی از لحاظ امکانات توسعه‌ای صنعت برق داراست و مشاهده می‌کنیم که کشور در مدیریت تولید و ساخت نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق توانمندی کاملی دارد.

جهانگیری گفت: یکی از مسائلی که وزارت نیرو در بخش برق باید به آن توجه کند و برای آن وقت بگذارد، بحث کارایی و بالا بردن راندمان نیروگاه‌‌هاست، چرا که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های برق در کشور زیر 40 درصد است، درحالی که باید این عدد به بالای 50 درصد برسد.

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و انتقاد از مبلغی که صنعت برق به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌دهد، گفت:‌در مرحله اول صنعت برق سالانه 3300 میلیارد تومان به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌داد. درحالی که همین موضوع باعث می‌شد شرکت‌های برق با مشکل مواجه شوند چرا که قیمت تمام شده برق بسیار بالاتر از فروش برق به مردم بود.

وی با بیان اینکه همین مسئله باعث می‌شد شرکت‌های برق 9 هزار میلیارد تومان کسری به بار آورد و بجای اینکه 15 هزار مگاوات تولید برق تنها 3700 مگاوات تولید نیروگاه احساس می‌شود، گفت: وقتی توان نیروگاه کاهش می‌یابد، توسعه کشور نیز با کندی مواجه می‌شود پس چنین سیاستی باید اصلاح شود.

جهانگیری گفت:‌ما در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تلاش کردیم این عدد 3300 میلیارد تومان به 2300 میلیارد تومان کاهش یابد تا شرکت‌های برق بیش از این متضرر نشوند.

وی ادامه داد: تصمیم‌های ما در دولت یازدهم اگر در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها گرفته و اجرا می‌شد، اقتصاد کشور متحول می‌شد.

جهانگیری گفت:‌ 10 میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی ظرف 4 سال قرار است برای توسعه آب و خاک کشور پرداخت شود، بنابراین دولت متعهد شده که بعد از ساخت طرح‌های مزبور این مبلغ مجددا به صندوق توسعه ملی بازگردانده شود.

به گفته وی 8 میلیارد دلار از این 10 میلیارد دلار اختصاص به طرح های ویژه و مهم وزارت نیرو، یک و نیم میلیارد دلار به ساخت شبکه آبرسانی خوزستان و 500 میلیون دلار اختصاص به دشت سیستان دارد.

وی با اشاره به صادرات برق و اینکه ایران باید به مرکز اصلی تولید برق و تأمین نیاز برق کشورهای منطقه تبدیل شود، گفت:‌ایران در منطقه‌ای قرار دارد که به صورت طبیعی می‌تواند به کشوری تبدیل شود که مرکز اصلی تولید برق و تأمین نیازهای برق کشورهای باشد.

جهانگیری افزود: اما درباره مسئله‌ای که این روزها بین وزارت نیرو و وزارت نفت در خصوص گاز تأمین شده نیروگاه‌ها و سپس برق صادراتی مطرح می‌شود باید گفت، این مسئله باید بین وزارت نیرو و وزارت نفت باید حل و فصل شود.

وی ادامه داد: وزارت نفت معتقد است اگر قیمت برق صادراتی ارزان است، پس بهتر است گاز خام را صادر کنیم تا ارز بیشتری وارد کشور شود، نباید از بابت صادرات برق، صادرات گاز آسیب ببیند.

وی تاکید کرد:‌باید دستورالعمل دقیق و کاملی برای صادرات برق تهیه و تدوین شود تا برق ارزان به کشورهای همسایه صادر نشود.

کد خبر 227454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =