صادرات برق به صادرات گاز لطمه نزند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برق را نباید به قیمتی صادر کنیم که به صادرات گاز لطمه بزند، باید برای گاز قیمت واقعی فرض کرده و قیمت برق را براساس آن محاسبه کنیم.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (شنبه 3 آبان ماه) در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق با بیان مطلب بالا با اشاره به اهمیت مساله صادرات برق تصریح کرد: ایران در منطقه ای است که استعداد طبیعی در تولید برق دارد و می تواند مرکز اصلی تولید برق منطقه‌ای و تامین نیازهای کشورهای همسایه و دوست از جمله پاکستان، عراق و کشورهای شمالی باشد.

وی گفت: نباید برق را به قیمتی صادر کنیم که صادرات گاز ما آسیب ببیند، باید برای گاز قیمت واقعی فرض کرد و قیمت برق را براساس آن محاسبه کرد.

جهانگیری با اشاره به توانمندیهای موجود کشور در بخش تولید برق تصریح کرد: در این بخش از توانمندی بالایی از نظر امکانات مورد نیاز صنعت برق برخوردار هستیم و شرکتهای ایرانی قادر هستند تقریبا به صورت کامل پروژه‌های مرتبط با احداث نیروگاه و برق‌رسانی را مدیریت و اجرا کنند.

وی با بیان این‌که در بخش برق با مشکل اعتبار و محدودیت منابع مواجه هستیم افزود: یکی از موضوعاتی که انتظار می‌رود وزارت نیرو آن را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد و برای آن وقت بگذارد توجه به کارایی و بالابردن بهره‌وری در صنعت برق کشور است.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: یکی از انتظارات از مدیران وزارت نیرو این است که برای بالابردن بهره‌وری در صنعت برق کاری جدی انجام شود و اگر این اتفاق نیافتد همواره این انتقاد بر وزارت نیرو وجود دارد که راندمان سرمایه‌گذاریهای این وزارتخانه پایین است.

جهانگیری با اشاره به برخی اصلاحات صورت گرفته در سیاست‌‌گذاریها گفت: متاسفانه با محاسبات نادرست و بی توجهی به تداوم تولید در دراز مدت، در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها حدود 3300 میلیارد تومان از صنعت برق کشور برای تامین یارانه نقدی گرفته می‌شد که ضربه سختی به این صنعت بود، اما در اجرای فاز دوم طرح هدفمندی قرار شد که هرچه به میزان قیمت برق اضافه شود، به شرکتهای برق تعلق گیرد.

وی افزود: با توجه به هزینه بالای تولید در این بخش، تلاش شد صنعت برق این مبالغ را پرداخت نکند و با اقدامات انجام شده تاکنون توانسته‌ایم تا حدی به این هدف نزدیک شویم و امروز صنعت برق حدود 1000 میلیارد تومان کمتر پرداخت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی با تاکید بر این‌که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز موضوع بهره‌وری و صادرات برق مورد تاکید قرار گرفته عنوان کرد: وزارت نیرو یکی از دستگاههایی است که سیاستهای دقیقی را برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تدوین کرده و در شورای اقتصاد به تصویب رساند که اطمینان داریم این سیاستها به برنامه‌‌هایی مفید تبدیل خواهند شد که صنعت برق کشور را متحول خواهد کرد.

کد خبر 227464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =