مصباحی مقدم: ایران با انرژی خورشیدی صادرکننده عمده برق شود

گاز ارزان‌قیمت باعث تولید برق ارزان شده است، بنابراین باید با استفاده از ارزان کردن برق تولیدی از انرژی خورشیدی، ایران به صادرکننده عمده برق منطقه تبدیل شود.

به گزارش شانا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در نشست تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی و چالشهای پیش رو، تبدیل مواد خام صادراتی به فرآورده را از راهکارهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در کشور ما روزانه ۱٫۷ میلیون بشکه به فرآورده تبدیل می‌شود و ۱٫۲ میلیون بشکه نیز بصورت خام صادر می‌شود که با برداشته شدن تحریمها این میزان به ۲٫۵ میلیون بشکه می‌رسد، در حالی‌ که اگر ما این میزان را به فرآورده‌های نفتی تبدیل و صادر کنیم تا 10 برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزایش صادرات گاز، برق و پتروشیمی را از دیگر راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست.

نماینده مجلس نهم تصریح کرد: تولید گاز در کشور ما روزانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که حدود 500 میلیون مترمکعب آن مصرف داخل است و ۲۴ میلیون مترمکعب هم به ترکیه صادر می‌کنیم، در حالی‌که باید سیاست‌گذاری شود تا کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هندوستان، آذربایجان، ترکیه و حتی عراق به شبکه گازی وابسته شوند.

مصباحی مقدم ادامه داد: غرب می‌خواهد ایران را به انزوا بکشاند تا اقتصاد بسته‌ای داشته باشیم، ما هم برای اینکه این امر محقق نشود باید اقتصاد همسایگان را به خود وابسته کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، گاز ارزان‌قیمت را باعث تولید برق ارزان‌قیمت دانست و تصریح کرد: ما اکنون به عراق و آذربایجان برق صادر می‌کنیم؛ کشورهای همسایه دیگری نیز متقاضی برق ایران هستند که باید با استفاده از ارزان کردن برق تولیدی از انرژی خورشیدی، به صادرکننده عمده برق منطقه تبدیل شویم.

مصباحی مقدم افزود: رقم تولید محصولات پتروشیمی باید به بیش از ۱۰۰ میلیون تن برسد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۱۳۰میلیارد دلار ذخایر ارزی و طلایی دارد که البته برداشت آن به دلیل تحریمها با مشکل مواجه است.

این نماینده مجلس نهم گفت:اصلاحات ساختاری در اقتصاد بر عهده دولت است؛ اما فعالیت بیشتر بخش خصوصی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی کشور نیز می‌شود.

کد خبر 227490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =