آنچه در آینه جوان بیند، پیر در خشت خام آن بیند!

جوانی مظهر شور و قدرت و سرعت و شجاعت است که بیشتر در سطوح اجرایی بکار می‏آید ولی فعالیت در سطوح مدیریت عالی سازمانها ، نیاز به تجربه، تدبیر و تأمل دارد که ویژه مسن ‏تر هاست.

به گزارش شانا، چندی پیش یکی از همکاران شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارسال نامه به مهندس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حضور نداشتن جوانان در سمتهای مدیریتی انتقاد کرده و نوشته بود: "به جای این که نیروهای پیشکسوت نقش اتاق فکر را بازی کنند به این میزها به گونه ای چسبیده اند که انگار نباید میدان را به جوانان داد. سئوال اینجاست که حضرت عالی در چند سالگی به سمتهای مدیریتی رسیدید چرا میدان را به نسل جوان و حامی دولت نمی دهید. با این رفتار کاری می کنید که مردم و نسل دلسوز از شما روی بگردانند. اینجانب به عنوان یکی از همکاران شما تقاضا دارم با وجود این همه نیروی جوان و زبده و متخصص دست کم در هیئتهای مدیره  از  این افراد استفاده کنید."

مهندس شعری مقدم در پاسخ به نامه نوشت:

پسر عزیزم،

انتقاد مستقیم شما از من نشان از اعتمادی است که به من دارید و از این بابت خرسند و متشکرم.

پاسخم را با این ضرب المثل  شروع  می کنم:

آنچه در آینه جوان بیند       پیر در خشت خام   آن بیند

منتقدان،  به دولت قبل این انتقاد را داشتند؛ "که چرا جوانان کم تجربه را در رأس کارهایی گمارد که نیاز به تجربه و تدبیر داشت"  و دیدیم  که این مدیران کم تجربه، اشتباهاتی را مرتکب شدند که سالها برای جبران آنها وقت و بودجه نیاز است. لذا بی مناسبت نیست که جناب آقای روحانی شعار حکومت تدبیر و امید را برای دولت خود انتخاب و در کابینه خود از افراد مجرب استفاده کرده اند.

 جوانی، مظهر شور و قدرت و سرعت و شجاعت  است که بیشتر در سطوح  اجرایی به کار می‏ آید ولی فعالیت در سطوح مدیریت عالی سازمانها ، نیاز به تجربه، تدبیر و تأمل دارد که ویژه مسن ‏تر هاست.

من هیچوقت از این که در آستانه 40 سالگی ، بدون  آمادگی کافی و دیدن دوره های لازم در جایگاه عضویت هیئت ‏مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفتم  احساس رضایت نداشتم  و بر این باور بودم  که چنانچه تعدادی از مدیران مجرب، لایق و وطندوستی که قبل از انقلاب، مدیریت  امور پتروشیمی را در دست داشتند، به اشتباه   کنار گذارده نمی‏ شدند و ما جوانتر ها می‏ توانستیم قبل از گمارده شدن به چنین مناصبی از آنها کسب تجربه کنیم ، مسلماً امروز صنعت پتروشیمی کشور وضع بهتری می‏ داشت. بنابراین شایسته نیست کاری را انجام دهم که به اشتباه بودن آن اذعان دارم.

در حال حاضر غیر از آقای پیوندی و اینجانب  که بازنشسته هستیم و به خاطر کمک به دولت آقای روحانی و جناب آقای زنگنه، این بار مسئولیت را بر دوش گرفته ‏ایم هیچ فرد بازنشسته ‏ای در هیئت ‏مدیره شرکت  حضور ندارد،  به علاوه  به منظور جانشین پروری، ترتیبی داده شده است که در تمام جلسات هیئت ‏مدیره، مدیران  جوان تری که شانس جانشینی آقای پیوندی و اینجانب را دارند و بعضاً تعدادشان از 10 نفر هم تجاوز می ‏کند در جلسات هیئت ‏مدیره حضور یابند تا ضمن آشنایی با نحوه کار اینجانب و هیئت ‏مدیره در تمشیت امور ، از طریق مدیریت مشارکتی و با استفاده از هوش جمعی در اخذ تصمیمات صحیح به ما کمک ‏کنند.

 در مورد سایر شرکتها نیز آیین نامه ای تدوین شده است که در صورت تصویب، مدیرانی در راس امور قرار خواهند گرفت که صلاحیت حرفه ای آنان تایید شده باشد.

 در هر صورت طبق تعهدی که اینجانب به وزیر محترم نفت داده ام، صادقانه تلاش خواهم کرد که در نخستین فرصت، میدان مدیریت را به همکاران جوان تر مدبِر و کارآزموده خود بسپارم تا با تلاش هوشمندانه شان این صنعت را به جایگاه شایسته اش باز گردانند.

البته نمی‏ توان منکر این حقیقت شد که جوانانی پیدا می‏ شوند که خرد و تأمل و تدبیر یک پیر را داشته باشند ولی در هر صورت تعدادشان اندک است،  چنانکه  از پیامبر اسلام (ص) هم در طول 23 سال رسالتشان فقط  مورد مربوط به انتخاب امام علی (ع) را به عنوان جانشینی سراغ داریم که آن هم علاوه بر شایستگیهای خاص آن حضرت، به دلیل  اطاعت از فرمانی بود که از جانب خداوند به پیامبر اکرم ابلاغ شده بود.

ناگفته نماند که پیامبر از وجود بعضی جوانهای دیگر نیز استفاده فرمودند ولی همگی برای سطوح مدیریتهای اجرایی نظیر فرماندهی سپاه  بود.

 موفق باشید.

عباس شعری مقدم

کد خبر 227493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =