جلوگیری از نوسانهای قیمت با تعیین فرمول جدید خوراک پتروشیمی

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: برای جلوگیری از سودها و ضررهای کلان در صنعت پتروشیمی بایستی قیمت خوراک و محصولات پتروشیمی با یکدیگر ارتباط داشته باشند که خوشبختانه در فرمول جدید تهیه شده توسط وزارت نفت این موضوع به خوبی دیده شده است.

غلامحسین نجابت در گفتگو با خبرنگار شانا، یکی از معایب فرمول جدید خوراک مجتمعهای پتروشیمی را کم رنگ شدن بحث صرفه جویی و ابتکار عمل در احداث واحدهای جدید خواند و گفت: با توجه به ثابت بودن نرخ بازگشت 25 درصدی در این فرمول، سرمایه گذاران تلاشی برای کاهش هزینه ها و رفتن به سمت تولید محصولات پایین دستی نمی کنند، زیرا برای سرمایه گذار جذابیتی در ساخت واحدهای پایین دستی در این فرمول دیده نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هم اکنون با توجه به فرمول جدید خوراک مجتمعهای پتروشیمی بازگشت سرمایه در طرحهای متانول و پروپیلن یکسان دیده شده است، درحالی که فناوری و سرمایه گذاری در زمینه پروپیلن تفاوت زیادی با متانول دارد.

کاهش محسوس قیمت محصولات پتروشیمی از یک ماه آینده

نجابت با بیان این که قیمت محصولات پتروشیمی در جهان تابعی از قیمت نفت و گاز است، گفت: هم اکنون بیش از یک ماه است که شاهد کاهش شدید قیمت جهانی نفت هستیم، از این رو دو تا 6 ماه آینده قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بازارهای بین المللی و داخلی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که کاهش محسوس قیمت محصولات پتروشیمی حداکثر از یک ماه آینده در داخل و خارج کشور آغاز خواهد شد، اظهار کرد: فرمول جدید خوراک مجتمعهای پتروشیمی در صورت تصویب می تواند از بروز چنین مشکلات و چالاشهایی در صنعت پتروشیمی جلوگیری کند.

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون گازطبیعی بخش زیادی از خوراک مجتمعهای پتروشیمی کشور را تشکیل می دهد؛ قیمت گاز از یک ماه گذشته تا چند ماه آینده تغییری نخواهد داشت، اما بزودی قیمت جهانی محصولات تولید شده از گاز کاهش خواهد یافت و این امر به معنی متضرر شدن شرکتهای پتروشیمی است.

به گزارش شانا، در جریان بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مقرر شد قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها با فرمول مشخص برای ۱۰ سال تعیین شود اما کلیات لایحه ذکرشده در صحن مجلس رد شد. اکنون کمیسیون برنامه‌ و بودجه تلاش می‌کند موضوع لایحه را در قالب طرح دوباره مطرح کند، حتی برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که امکان طرح دوباره موضوع یادشده به شکل لایحه هنوز باقی است.


کد خبر 227504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =