راه اندازی سکوهای B و C بزرگترین فاز پارس جنوبی آغاز شد

عملیات هوکاپ و پیش راه اندازی سکوهای B و C فاز 12 پارس جنوبی پایان یافت، راه اندازی این سکوها و تست تاسیسات با گاز نیتروژن نیز بتازگی آغاز شده است.

مجری طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که هم اکنون ساخت واحدهای سوم  و پنجم پالایشگاه فاز 12 میدان پارس جنوبی به پایان رسیده است، گفت: این واحدها در صورت ارسال گاز ترش از دریا به خشکی آماده فرآورش گاز هستند.

رسول فلاح نژاد مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با تاکید بر این که سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی اوایل آذر ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید، گفت: قطعا برای راه اندازی واحدهای باقیمانده پالایشگاهی در خشکی از گاز این سکو استفاده خواهد شد، اما چون امکان وقوع حادثه یا کار اضافی در این سکو  وجود دارد، هم اکنون در حال ایجاد امکان استفاده از گاز فازهای ٦ تا ٧ پارس جنوبی در این فاز هستیم.

وی افزود: سکوی C فاز ١٢ پارس جنوبی نیز حداکثر تا آذر ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید، از این رو با بهره برداری از این سکو تا پایان سال تولید این فاز در مجموع به بیش از ٦٥ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، هم اکنون عملیات هوکاپ (اتصال خط لوله به سکو) و پیش راه اندازی سکوهای B  و C فاز ١٢ پارس جنوبی بدست صدها نفر از متخصصان کشورمان به پایان رسیده، بر اساس برنامه ریزی انجام شده عملیات راه اندازی این دو سکو در حال انجام است.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٦٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق خواهد شد. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

کد خبر 227505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =