بررسی عوامل کاهش قیمت سبد نفتی اوپک

بررسیها نشان می دهد کاهش 4.7 درصدی میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در شهریورماه امسال، متاثر از عواملی همچون، کاهش تولیدات صنعتی در چین و آمریکا، نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان، افزایش ذخایر نفتی آمریکا و تغییرات ارزش دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، گزارش "گزیده مالی شاخصهای ایران و جهان در شهریورماه 93" که از سوی معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده، حاکی است میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در این ماه به 97.3 دلار رسید که نسبت به مردادماه امسال، 4.7 درصد کاهش نشان می داد.

بررسی روند تغییرات قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در شهریورماه امسال حاکی است، در 10 روز ابتدای این ماه، قیمت نفت افزایش محدودی را تجربه کرد و سپس روند نوسانی و نزولی به خود گرفت و در مجموع قیمت سبد نفتی اوپک از 99 دلار در روز سوم شهریورماه به 94.3 دلار در روز 31 شهریور رسید.

در 10 روز ابتدایی این ماه، قیمت سبد نفتی اوپک تحت تاثیر افزایش بیش از انتظار سفارش کالاهای بادوام آمریکا و رشد مطلوب اقتصادی این کشور در فصل دوم سال جاری میلادی، همچنین کاهش صادرات نفت عربستان و ورود ارتش روسیه به خاک اوکراین افزایش محدودی را تجربه کرد و از 99 دلار در روز سوم شهریورماه به 100.1 دلار در 10 شهریور رسید.

اما در ادامه، رشد کمتر از انتظار تولیدات صنعتی چین، کاهش سرمایه گذاری مستقیم و آمار ضعیف قیمت مسکن در این کشور و همچنین کاهش تولیدات صنعتی در آمریکا و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی در جهان از عوامل موثر بر کاهش تقاضای نفت و افق قیمت بوده است.

علاوه بر این، تغییرات ارزش دلار، افزایش ذخایر نفتی آمریکا و کاهش واردات مواد نفتی توسط چین نیز بر کاهش قیمت تاثیرگذار بوده است.

البته قابل ذکر است خرید نفت به قصد سودگیری از قیمتهای پایین، اظهارات دبیرکل اوپک مبنی بر احتمال کاهش 500 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در نشست ماه نوامبر و کاهش تولید نفت در یکی از میادین نفتی لیبی سبب تویت محدود قیمت نفت در برخی از روزهای شهریورماه بوده است.

در این شرایط، چین به عنوان بزرگترین کشور مصرف کننده نفت جهان، در شهریورماه امسال روند صعودی را در شاخصهای بازار بورس خود شاهد بود و کاهش قیمت جهانی نفت به عنوان یکی از مواد اولیه شرکتهای تولیدی در این کشور، علاوه بر رشد شاخصهای بورس، به افزایش صادرات و کاهش واردات در این کشور نیز منجر شد.


کد خبر 227506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =