اقدام دولت برای توزیع سوخت استاندارد غیرقابل انکار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که هوای تهران نسبت به مدت مشابه در سال قبل از شرایط بسیار بهتری برخوردار است، گفت: اقدامات خوب و گامهای مثبت دولت در توزیع سوخت استاندارد در کشور غیرقابل انکار است.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضع هوای تهران در زمستان سال جاری، گفت: هوای تهران نسبت به مدت مشابه در سال قبل از شرایط بسیار بهتری برخوردار است.

وی افزود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید، از محورهای متعددی تشکیل شده است که سوخت یکی از آنهاست.

ابتکار تصریح کرد: اقدامات خوب و گامهای مثبت دولت در توزیع سوخت استاندارد در کشور غیرقابل انکار است، اما به منظور رفع کامل آلودگی هوا باید کلیه محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از جمله خروج خودروهای فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی، مشارکت مردم برای استفاده کمتر از خودروهای شخصی و تک سرنشین، حذف تدریجی مازوت از چرخه سوخت نیروگاهها، ارتقاء و کنترل سیستمهای گرمایشی منازل و موتورخانه‌ها به اجرا برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه همکاری و همراهی بسیار خوبی در سطح دولت برای اجرای این برنامه وجود دارد وگامهای بسیار موثری در این زمینه برداشته شده است، البته برنامه به منظور اجرای کامل همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال افزایش آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی، با کنترل سیستم گرمایشی منازل علاوه بر تلاش برای مصرف بهینه انرژی، گامی موثر در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا بردارند.

ابتکار با ذکر نمونه‌هایی از رفتارهای مردمی در کشورهای موفق و پیشرفته دنیا گفت: تفکر واپس گرایانه این است که با توجه به وفور منابع نفت، گاز و به طور کلی انرژی در کشور، به مصرف بی رویه این منابع ادامه دهیم، ولی تفکر صحیح این است که با استفاده از پوشش مناسب‌تر و نگاه داشتن دمای منازل در حدود 18 تا 19 درجه سانتیگراد علاوه بر مدیریت صحیح مصرف انرژی در کشور به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری روال برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی افزود: براین اساس به وزارتخانه‌های نفت و صنعت اعلام شده است که برنامه خود برای حل معضلات و رعایت استانداردها را ارئه کنند تا بر اساس برنامه ارائه شده، مهلت زمانی مشخصی برای رفع کامل آلایندگی تعیین شود.

وی با بیان این‌که تذکرات لازم به واحدهای مسئول به صورت کتبی و شفاهی داده شده است، تصریح کرد: بسیاری از این واحدها مجهز به سیستم پایش آنلاین هستند و اطلاعات خروجی از آلاینده‌های آنها به طور همزمان توسط کارشناسان استانی سازمان حفاظت محیط زیست رصد می‌شود، همچنین پیگیریهای دیگری از طریق برنامه خوداظهاری واحدها، همچنین نظارت و بازرسی مداوم مسئولان محیط زیست استان در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با توجه به تکنولوژیها و فناوریهای نوین کاهنده آلایندگیها، لزوم بهره‌گیری از این ظرفیتها برای حفظ محیط زیست ضروری است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار ضمن تاکید بر این موضوع که براساس قانون، ایجاد هر نوع آلودگی در محیط زیست، آب و رودخانه‌ها تخلف است، تصریح کرد: چنین تخلفاتی قابل اغماض نیست و سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت پیگیر وظایف قانونی خود است.

کد خبر 227522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =