تلاش برای کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت

علی مروی از کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت بعنوان یکی از سیاستهای جدی دولت و مجلس شورای اسلامی خبر داد.

رئیس کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، 4 آبان) در نخستین کنفرانس بین المللی قیر به کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت بعنوان یکی از سیاستهای جدی دولت و مجلس نام برد و گفت: مصوبه ای شامل اختصاص 14.5 درصد از بودجه نفت به خود صنعت نفت، اختصاص 2 درصد به مناطق محروم و نفتخیز و 29 درصد به صندوق توسعه ملی وجود دارد که نشان از برنامه دولت برای این کاهش وابستگی است.

علی مروی با بیان این که این اقدامها نشانه های کاهش وابستگی به نفت کشور محسوب می شود، اظهار کرد: به این ترتیب می توان ظرفیت تولید قیر کشور که هم اکنون 4 تا 5 میلون تن است را افزایش داد تا بتوانیم صادرات و درآمدهای ارزی کشور را افزایش بخشیم.

وی تاکید کرد: بکارگیری روشهای مهندسی مجدد سیستم تولید و فروش، توسعه صادرات، حمایت از تقاضای داخلی، شفاف سازی بازرگانی و رصد بازارهای بین المللی، بعنوان راهکارهایی است که برای بدست آوردن رهبری قیر منطقه توسط ایران، ضرروی است.

مروی از تولید محصولات جدید و متنوع در این صنعت بعنوان یکی دیگر از راههای کسب بازار صادراتی نام برد و گفت: این صنعت دارای جذابیتهای فراوانی است که می توان از آنها بهره برد.

وی با بیان این که یک اقتصاد سالم، اقتصادی عاری از رانت و آماده رشد و تعالی است، افزود: اقتصادی که فساد و رانت در آن رواج داشته باشد، عامل تهدید نظام اقتصادی است.

بیش از 50 درصد بازارهای ایران در صنعت قیر از بین رفت

مروی افزود: تولید قیر از نفتکوره در سالهای اخیر علاوه بر آلودگی محیط زیست باعث از بین رفتن بیش از 50 درصد بازارهای صادراتی ایران شد.

وی ادامه داد: برخی شرکتهای تولید کننده قیر که در سالهای اخیر بدلیل تغییر مدیریت نتوانستند برنامه صحیح تولید را پیاده کنند، باعث از بین رفتن اعتماد کشورهای دنیا به قیر ایران شدند.

مروی افزود: به همین دلیل شرکتهای تولید کننده قیر با کیفیت نیز قدرت چانه زنی خود را در بازارها از دست دادند و به کاهش شدید قیمتها مجبور شدند.

رئیس کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که از 65 کشور طرف قرارداد ایران در این زمینه، کمتر از 30 کشور باقی ماند، تصریح کرد: کشورهای دیگر بدنبال جایگزینهای دیگری برای قیر ایران بودند.

تلاش برای کسب جایگاه واقعی ایران در تولید و صادرات قیر 

مروی با بیان این که ایران هفتمین کشور تولید کننده و چهارمین کشور صادرکننده قیر در جهان است، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب مدیران توانمند، هم اکنون در پی کسب جایگاه واقعی خود در تولید و صادرات قیر در جهان هستیم.

او افزود: بازارهای مطلوبی مانند کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی وجود دارد که می توان با رعایت قوانین و مقررات تولید قیر با کیفیت آنها را از آن خود کنیم.

وی ادامه داد: اقتصادی که فساد و رانت در آن وجود داشته باشد، باعث می شود که بازارها را از دست داده و وجهه شرکت ها تخریب شود به طوری که نمونه ای از این وضعیت را می توان در صنعت قیر در سال های اخیر جستجو کرد.

آمادگی مجلس در حل مشکلات صنعت قیر کشور

رئیس کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به آمادگی مجلس در حل مشکلات صنعت قیر کشور اشاره کرد و افزود: مجلس می تواند از طریق اصلاح قوانین این صنعت ارزشمند را در رساندن به جایگاه واقعی خود یاری کند.

کد خبر 227528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =