نظام جدیدی در بخش انرژی اتحادیه اروپا حاکم می‌شود

اتحادیه اروپا بنا دارد تا سال 2030 با حرکت به سمت اقتصاد کم‌کربن، با ایجاد سیستم انرژی امن، رقابت‌پذیر و مقرون به صرفه، امنیت عرضه انرژی را در این اتحادیه افزایش دهد.

محمد چگینی، رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار شانا، به اهداف جدید اتحادیه اروپا برای انرژی و آب و هوا تا سال 2030 اشاره کرد و گفت: رهبران اروپایی در 23 اکتبر 2014 (یکم آبانماه 1393) توافق کردند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030، 40 درصد نسبت به سال 1990 کاهش پیدا کند، این چارچوب سیاستی 2030 برای ساختن نظام اقتصادی و انرژی اتحادیه اروپا به صورت رقابت پذیر، امن و پایدار تنظیم شده، همچنین در این بسته، اهداف سهم حداقلی 27 درصدی انرژی تجدیدپذیر از مصارف انرژی اروپا و افزایش بازده و بهینه سازی مصرف انرژی دست کم 27 درصد از جمله دیگر سیاستهای اروپاست.

حرکت به سمت اقتصاد کم کربن

وی افزود: با توجه به پیشرفتهای اتحادیه اروپا به سمت دستیابی به اهداف آب و هوا و انرژی 2020 برای تضمین قطعیت تنظیم مقررات برای  سرمایه‌گذاران و رویکرد هماهنگ در میان کشورهای عضو، چارچوب سیاست یکپارچه برای بازه زمانی تا 2030 به تصویب رسیده است.

چگینی ادامه داد: براین اساس چارچوب ارائه شده نیروی محرکه پیشرفت به سمت اقتصاد کم کربن خواهد بود، این چارچوب سیاستی قصد دارد تا سیستم انرژی امن و رقابت پذیری بسازد که انرژی مقرون به صرفه را برای همه مصرف کنندگان تضمین کند، امنیت عرضه انرژی اتحادیه اروپا را افزایش دهد، وابستگی اتحادیه اروپا را به واردات انرژی کاهش بدهد و فرصتهای جدید برای رشد و مشاغل جدید ایجاد کند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، چارچوب سیاستی اتحادیه اروپاست، این هدف برای تضمین حرکت مقرون به صرفه اتحادیه اروپا به سمت دستیابی به کاهش 80درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 (1430) تنظیم شده است.

وی گفت: با تنظیم سطح جاه طلبانه آب و هوا برای سال 2030 اتحادیه اروپا قادر خواهد بود در مذاکرات موافقتنامه جدید بین‌المللی آب و هوا که از سال 2020 فعال می‌شود، فعالانه درگیر شود.

چگینی افزود: اتحادیه اروپا برای کاهش 40 درصدی گازهای گلخانه‌ای خود باید انتشارهایش را 43 درصد نسبت به سال 2005 کاهش دهد، به نحوی که انتشارهای ناشی از بخشهای بیرون سیستم (EU ETS) خود را به 30 درصد زیر سطح سال 2005 برساند.

سهم 27 درصدی انرژیهای تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: انرژیهای تجدیدپذیر نقش کلیدی را برای اتحادیه اروپا در حرکت به سمت یک سیستم انرژی رقابت پذیر، امن و پایدار ایفا می‌کند، کمیسیون اروپا سهم 27درصدی انرژیهای تجدیدپذیر را برای سال 2030 پیشنهاد داده بود که شورای اروپا نیز این هدف را تایید کرد.

وی تصریح کرد: کمیسیون اروپا هدف صرفه‌جویی در انرژی 30درصد را تا سال 2030 پیشنهاد داده بود که ناشی از بازنگری دستورعمل بازده انرژی است، هدف پیشنهادی براساس دستاوردهای قبلی به دست آمده بود، ساختمانهای جدید نصف انرژی دهه 1980 را مصرف می‌کنند و صنعت 19 درصد کمتر نسبت به سال 2001 انرژی بر است.

چگینی عنوان کرد: اتحادیه اروپا افزایش بازده انرژی به میزان 27درصد را تایید کرد، هرچند که راه را برای تجدیدنظر در رسیدن به هدف 30درصد در بازنگری سال 2020 باز گذاشت.

اصلاح سیستم تجاری انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کاهش 43درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2030 در سیستم (ETS)به معنای کاهش 2.2درصد سالیانه از سال 2021 به بعد، به جای نرخ 1.47 درصد تا سال 2030 خواهد شد.

وی افزود: در ژانویه 2014 کمیسیون اروپا ایجاد ذخیره ثبات بازار از سال 2021 به بعد را پیشنهاد داده بود، این به منظور اداره کردن مازاد انتشارهای مجاز گلخانه‌ای در (EU ETS) است که در سالهای اخیر بوجود آمده و برای مقاومت سیستم در برابر شوکهای بزرگ بوده و تضمین می کند که در آینده، سیستم (ETS) اتحادیه اروپا قوی‌تر و موثرتر در ترویج سرمایه‌گذاری کم کربن با کمترین هزینه برای جامعه است.

چگینی تصریح کرد: شورای اروپا تاکید می‌کند که یک سیستم اصلاح شده و عملکرد خوب ( ETS)با ابزاری برای تثبیت بازار هم جهت با پیشنهاد کمیسیون اروپا ابزار اصلی برای دستیابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

نظام حکمرانی جدید انرژی

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چارچوب سال 2030 یک چارچوب حکمرانی جدید بر مبنای برنامه‌های ملی برای سیستم انرژی رقابتی، امن و پایدار در کنار تعریف یک سری از شاخه‌ها برای ارزیابی پیشرفت در طول زمان ارائه داده است، بر این مبنا شورای اروپا توسعه سیستم حکمرانی شفاف و اطمینان بخش را برای تضمین دستیابی اتحادیه اروپا به اهداف سیاستی انرژی مورد تایید قرار داده است.

کد خبر 227743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =