ازدیاد برداشت در میدان نفتی رامین با تزریق دی اکسیدکربن اجرایی می شود

مطالعات تزریق دی اکسید کربن در مخزن با هدف ازدیاد برداشت که از سالها قبل مدنظر شرکت ملی نفت ایران قرار داشت، به نتیجه رسیده و مقرر شده است این روش برای نخستین بار در میدان رامین به اجرا درآید.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در سمینار بررسی فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی اکسیدکربن که هفتم آبان ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: این روش ازدیاد برداشت از سالهای گذشته در روند مطالعات شرکت ملی نفت ایران قرار داشت و با توجه به قرارداد منعقد شده بین پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و همچنین مذاکره برای همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربیات گروه های دانا و مپنا در این زمینه، اجرای این پروژه در میدان نفتی رامین در اهواز در آینده ای نزدیک در دستور کار قرار دارد.

محمدعلی عمادی افزود: در این طرح که ابتدا به صورت پایلوت اجرایی می شود، دی اکسیدکربن از نیروگاه رامین اهواز گرفته و پس از تصفیه و خالص سازی، در میدان رامین که دارای نفت سنگین است، تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به این که طی مطالعات صورت گرفته، اقتصادی بودن اجرای این روش مشخص شده است گفت:  تزریق CO2 در میادین، ضریب بازیافت را بین 16 تا 80 درصد افزایش می دهد.

عمادی ازدیاد برداشت با روش تزریق دی اکسیدکربن را از روشهای تزریق شناخته شده و رایج در دنیا دانست و افزود: حدود 80 پروژه موفق در این زمینه در جهان اجرایی شده و حاصل آن، دستیابی به تولید روزانه 300 هزار بشکه نفت بیشتر بوده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مجارستان را از جمله کشورهای پیشرو در این زمینه معرفی و اظهار کرد: شرکت نفت مجارستان، حدود 50 سال است که از تزریق CO2 در مخازن به عنوان روشی سنتی استفاده می کند.

عمادی در عین حال، به چالشهای روش تزریق دی اکسیدکربن در مخازن اشاره کرد و با بیان این که هزینه بالای این روش در مقایسه با تزریق گاز، خوردگی، مخلوط شدن آن با گاز و ضرورت جداسازی و نیاز به مواد پرهزینه تر برای اجرا از جمله این چالشهاست، ادامه داد: اما با این وجود به دلیل تاثیر چشمگیر این روش در میزان افزایش ضریب بازیافت، از نظر اقتصادی بسیار موجه است.

سمینار "ضرورتها، راهکارها و فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف گاز دی اکسیدکربن" با محورهای اهمیت حوزه مدیریت کربن و فرصتها و تهدیدهای این حوزه برای وزارت نفت، ضرورت بحث تزریق دی اکسیدکربن در مخازن نفتی، فرصتهای سرمایه گذاری برای استفاده بهینه از این گاز و ارائه دستاوردهای پروژه های پژوهشی جمع آوری گاز دی اکسیدکربن و اعلام راهکارهای کاهش مصرف آن با حضور نمایندگانی از حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، محیط زیست و سرمایه گذاران بخش خصوصی، هفتم آبانماه امسال در سالن همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.


کد خبر 227886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =