استفاده بهینه از CO2 با تزریق در مخازن و تبدیل به محصولات پتروشیمی

پتانسیل مخازن کشور برای تزریق دی اکسیدکربن در آنها از یک سو و امکان تبدیل این گاز به محصولات پتروشیمی، بستر را برای کاهش انتشار CO2 و حل چالشهای زیست محیطی ناشی از آن فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت در سمینار بررسی فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی اکسیدکربن که هفتم آبان ماه در این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: اگرچه مطالعات نشان می دهد ازدیاد برداشت با روش تزریق CO2 روش پرهزینه ای است، اما مزایایی نظیر امتزاجی بودن دی اکسید کربن و امکان افزایش ضریب بازیافت تا 85 درصد با استفاده از این روش، هزینه های بالای ناشی از آن را بی تاثیر کرده است.

محمد کرامتی افزود: تزریق CO2 در مخازن از لحاظ فناوری در سطح جهان به مرحله بلوغ رسیده است و امروزه در بیش از 150 مخزن دنیا که 105 مخزن آن در آمریکا قرار دارد، استفاده می شود.

وی با اشاره به فشار مخزن به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصهای تعیین کننده در تزریق CO2 گفت: خوشبختانه فشار عمده مخازن ایران بالاتر از 2 هزار PPM است و این امر، نشان دهنده آمادگی 90 درصد مخازن کشور (از بُعد فشاری) برای تزریق دی اکسیدکربن است.

کرامتی با بیان این که ایران در تزریق CO2 به مخازن از کشورهای همسایه نیز عقب تر است، ادامه داد: این در حالی است که کشور ما به لحاظ زمین شناسی نیز برای پیاده سازی این روش مناسب است.

لایه نفتی پارس جنوبی، از بهترین گزینه ها برای تزریق CO2

وی گفت: مخازن نفت و گاز تخلیه شده، مخازن درحال تولید برای ازدیاد برداشت، آبرانهای مخازن و گنبدهای نمکی، گزینه های ممکن برای تزریق CO2 به شمار می روند.

به گفته کرامتی، همچنین لایه نفتی پارس جنوبی به دلیل تولید CO2، خود از بهترین گزینه ها برای تزریق این گاز محسوب می شود و مخازن فهلیان و سروک به دلیل کربناته بودن و نداشتن شکستگی و مخزن آسماری نیز در قسمتهایی با شکستگی پایین، پتانسیلهای خوبی برای تزریق CO2 هستند.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه، فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه تزریق دی اکسیدکربن را تشریح و تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخشهای تحقیقاتی به منظور ازدیاد برداشت، سرمایه گذاری در توسعه فناوری و تجهیزات و ماشین آلات، سرمایه گذاری برای احداث تاسیسات سرچاهی تزریق CO2 در میادین، ایجاد سیستم یکپارچه جمع آوری و انتقال CO2، استفاده از تجارب بین المللی در این زمینه و شناسایی و غربالگری ساختارهای مخزنی جهت تزریق CO2 از فرصتهایی است که باید برای جذب سرمایه گذاران معرفی شود.

سمینار "ضرورتها، راهکارها و فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف گاز دی اکسیدکربن" با محورهای اهمیت حوزه مدیریت کربن و فرصتها و تهدیدهای این حوزه برای وزارت نفت، ضرورت بحث تزریق دی اکسیدکربن در مخازن نفتی، فرصتهای سرمایه گذاری برای استفاده بهینه از این گاز و ارائه دستاوردهای پروژه های پژوهشی جمع آوری گاز دی اکسیدکربن و اعلام راهکارهای کاهش مصرف آن با حضور نمایندگانی از حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، محیط زیست و سرمایه گذاران بخش خصوصی، هفتم آبانماه امسال در سالن همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

کد خبر 227887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =