۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
  • کد خبر: 227889
مذاکرات گازی بروکسل ادامه دارد

کمیسیون اروپا با گزارش این که گفتگوهای گازی سه جانبه اوکراین-روسیه-اروپا ادامه دارد، گفت: نتیجه این گفتگوها شاید در روز پنجشنبه (8 آبانماه) اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از بروکسل، کمیسسون اروپا روز چهارشنبه (7 آبانماه) اعلام کرد: نتیجه گفتگوهای گازی روسیه-اوکراین-اروپا در شهر بروکسل شاید روز پنجشنبه (8 آبانماه) اعلام شود، زیرا این گفتگوها همچنان ادامه دارد.

این کمیسیون در بیانیه ای اعلام کرد: کنفرانس خبری که برای این روز تدارک داده شده بود، به تعویق افتاد و هنوز گفتگوها ادامه دارد.

بنا بر این بیانیه، کنفرانس خبری مشترک نیز قرار است ساعت 8:30 صبح به وقت بروکسل برگزار شود.

روسیه و اوکراین در حال برگزاری آخرین دور گفتگوهای گازی با میانجیگری کمیسیون اروپا برای یافتن راه حل موقتی درباره بدهیهای پرداخت نشده گازی اوکراین و قیمت گاز وارداتی این کشور از روسیه در زمستان پیشرو هستند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: گفتگوهای گازی سه جانبه در روز 30 اکتبر (8 آبانماه) ادامه دارد.

وی افزود: این گفتگوها هنوز به پایان نرسیده است و ما گفتگوهای بسیار طولانی درباره اسنادی داشتیم که باید بر اساس نتایج گفتگوها تهیه شود و هنوز در حال کار روی آنها هستیم.

نواک با بیان این که ما به توافق رسیدیم که گفتگوها در روز پنجشنبه ادامه داشته باشد، اعلام کرد: من می توانم بگویم که درباره عوامل اصلی تهیه پایه و اساس این اسناد و قیمت گاز به توافق رسیده ایم.

وی در ادامه گفت: اوکراین دادن پیش پرداخت را تضمین نمی کند، اما به روسیه قول داده است تا برای تحویل حدود 4 میلیارد مترمکعب گاز در فصل زمستان منابع تامین اعتباری پیدا کند.

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: در این گفتگوها اعلام شد که اوکراین این منابع مالی را پیدا خواهد کرد و چنین گفتگوهایی با کمیسیون اروپا و سازمانهای بین المللی مالی داشته است.

به گفته وی، روسیه آماده امضای بسته زمستانی تحویل گاز به اوکراین، در صورت توافق این کشور برای ارائه پیش پرداخت است.

این مقام روس در ادامه اعلام کرد: شاید به توافق نهایی برای عرضه گاز روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه دست یابیم.

اوکراین: قیمت گاز وارداتی از روسیه باید کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که موضع اوکراین در گفتگوهای سه جانبه گازی بروکسل این بود که قیمت هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه باید تا پایان سال 2014 میلادی 378 دلار باشد و این رقم برای سه ماه نخست سال 2015 میلادی به 365 دلار کاهش یابد.

وی در یک نشست دولتی در کی یف گفت: این کشور آماده پرداخت سریع بدهیهای پیشن خود به روسیه پس از امضای هرگونه قراردادی است.

این مقام اعلام کرد: 1.45 میلیارد دلار بدهی را فورا پرداخت می کنیم و 1.65 میلیارد دلار دیگر نیز تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.
کد خبر 227889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =