ظرفیت فرآورش گاز کشور 25 میلیون متر مکعب افزایش می یابد

ظرفیت فرآورش پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی با اتصال خط پنجم سراسری به این پالایشگاه، 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در بازدید از انشعاب خط پنجم سراسری به پالایشگاه فاز 12 گفت: هم اکنون گاز از یک سکوی فاز 12 تولید می شود، ولی با توجه به این که تولید از دیگر سکوهای این فاز مستلزم زمان بیشتری است، تصمیم گرفته شد با توجه به آماده بودن واحدهای شیرین سازی این فاز، از خط پنجم سراسری برای تحویل گاز به این واحدهای شیرین سازی اقدام شود.

عبدالحسین ثمری افزود: یک انشعاب از خط پنجم سراسری گرفته می شود تا در زمستان همه واحدهای شیرین سازی فاز 12 را در مدار داشته باشیم و بتوانیم گاز شیرین بیشتری تولید کنیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون مراحل برشکاری به پایان رسیده و نصب اتصال جدید برای انشعاب گیری در دست اقدام است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: خط پنجم سراسری گاز ترش تولید شده در فازهای 6، 7 و 8 را منتقل می کند و با این انشعاب امکان تامین گاز پالایشگاه فاز 12 نیز فراهم می شود.

ثمری با بیان این که این عملیات به دلایل تخلیه گاز و وجود گاز H2S بسیار حساس است، یادآور شد: در هنگام انشعاب گیری باید تدابیری اندیشیده شود تا از ایجاد کوچکترین مشکلی جلوگیری شود.

به گفته معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، مراحل تخلیه گاز این خط به دلیل اطمینان از ولوهای بالا و پایین دستی، به چهار روز زمان نیاز داشت.

ثمری ادامه داد: یکی دیگر از نکات حساس و مهم این عملیات، تخلیه گاز ترش و شستشوی خط با گاز شیرین برای تمیز شدن خط و کنترل H2S بود.

وی تصریح کرد: هنگام انجام عملیات برشکاری روی خط باید همه پیش بینی های لازم در نظر گرفته شود و تا زمانیکه جوشکاری روی انشعاب به پایان نرسیده، همه شرایط خاص و ایمن در منطقه حاکم باشد.


کد خبر 227902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =