رویگردانی لهستانی ها از استفاده گاز مستقیم وارداتی از روسیه

بزرگترین مصرف کنندگان صنعتی گازی لهستان در حال کاهش مصرف گاز مستقیم وارداتی از روسیه هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ورشو، برخی از بزرگترین مصرف کنندگان صنعتی گاز لهستان در حال کاهش مصرف گاز عرضه شده به طور مستقیم توسط شرکت روسی گازپروم و درعین حال، افزایش خرید گاز از دیگر منابع هستند.

این مصرف کنندگان صنعتی نیز به گرایش و علاقه کشورهای شرق اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه پیوسته اند.

بزرگترین شرکت شیمیایی لهستان ( Grupa Azoty ) و بزرگترین پالایشگر آن (PKN Orlen) هر یک به رویترز گفتند که در حال تغییر مقدار و تعادل گاز وارداتی هستند.

این شرکتها در حال خرید گاز کمتر از شرکت دولتی گاز لهستان (پی جی ان آی جی) هستند؛ شرکت پی جی ان آی جی تقریبا همه گاز وارداتیش را بر اساس یک قرارداد با شرکت روسی گازپروم از روسیه وارد می کند.

شرکتهای یادشده همچنین در حال افزایش سهم گاز وارداتیشان از دیگر منابع مانند بازارهای تک محموله یا نهایی کردن قراردادهای بلندمدت با دیگر عرضه کنندگان هستند.

هم اکنون، روسیه هنوز منبع تامین گاز دیگر عرضه کنندگان است، اما گاز روسیه از مسیرهای دیگر و بیشتر از مسیر آلمان که کمتر در معرض اختلال در ترانزیت گاز قرار دارد، عرضه می شود.

تغییر منابع تامین گاز برای لهستان امکان پذیر است زیرا این کشور در حال اتصال و مرتبط کردن شبکه گازی خود و همسایگانش به غرب اروپا و احداث یک کارخانه جدید ال ان جی در حوزه دریای بالتیک است؛ این کشور همچنین بازار عمده فروشی گاز خود را آزاد کرده است.

بنا بر ارزیابیهای رویترز، برنامه ها برای تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز این پتانسیل را دارد که سهم روسیه را از این بازار در دو سال آینده به حدود 15 درصد کاهش دهد.

شرکت آزوتی لهستان که گاز زیادی برای تهیه کودشیمیایی استفاده می کند، سال 2013 میلادی 20 درصد گاز از منابع دیگری به جز پی جی ان آی جی خریده بود و اعلام کرد که امسال این رقم را به 30 درصد افزایش می دهد.

بنا بر اعلام معاون رئیس هیئت مدیره برنامه ریزی شرکت آزوتی، این گاز بر اساس قراردادهای منفرد امضا شده با پیمانکاران خارجی خریداری می شود.

مبلغ گازبهایی که لهستان بابت واردات گاز از روسیه می پردازد، مخفی نگاه داشته شده است اما بنا بر منابع تجاری و ارزیابیهای رویترز، این گازبها بسیار گرانتر از قیمت گاز در بازارهای تک محموله اروپاست.

لهستان حدود 16 میلیارد مترمکعب گاز در سال مصرف می کند؛ سال گذشته این کشور 10.9 میلیارد مترمکعب گاز وارد کرده بود که 8.7 میلیارد مترمکعب از این رقم توسط شرکت گازپروم عرضه شده بود.

کد خبر 227912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =