صادرات گاز روسیه به اوکراین از سرگرفته می شود

رئیس شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که اگر کی یف 2.2 میلیارد دلار پرداخت کند، عرضه گاز به این کشور را شاید ظرف یک هفته از سر گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، شرکت روسی گازپروم روز جمعه (9  آبانماه) اعلام کرد: اگر اوکراین 2.2 میلیارد دلار بابت بدهی و پیش پرداخت به روسیه بدهد، این شرکت شاید ظرف این هفته عرضه گاز را به اوکراین ازسرگیرد.

مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (8 آبانماه) به توافقی درباره ازسرگیری صادرات گاز روسیه به اوکراین در فصل زمستان و تصمین ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین دست یافتند.

شرکت گازپروم ماه ژوئن گذشته عرضه گاز را به اوکراین به دلیل بدهیهای پرداخت نشده گازی و اختلاف قیمتگذاری میان دو کشور قطع کرد.

آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم اعلام کرد: گازپروم عرضه گاز را به اوکراین ظرف دو روز و پس از آن که کی یف بخشی از بدهی گازی خود را بابت تحویل پیشین گاز پرداخت کرد و پیش پرداختی نیز برای تحویل آتی گاز در ماه نوامبر بدهد، از سرمی گیرد.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی و در پاسخ به سئوالی درباره زمان احتمالی از سرگیری عرضه گاز به اوکراین اعلام کرد: همه چیز به زمان پرداخت اوکراین بستگی دارد و فکر می کنم که این اتفاق می تواند تا پایان هفته رخ دهد.

کاخ کرملین نیز روز جمعه این قرارداد گازی را " یک گام مهم" در تضمین بیشتر عرضه بی وقفه گاز به اروپا خواند.

بر اساس این توافقنامه که برای ماه نوامبر آینده تا پایان ماه مارس سال 2015 تهیه شده است، اوکراین باید 1.45 میلیارد دلار از بدهی گازی خود را بپردازد و برای عرضه گاز در ماه نوامبر نیز پیش پرداخت بدهد.

میلر پیش پرداخت برای ماه نوامبر را 760 میلیون دلار خواند.

بنا بر پروتکل گفتگوهای روز پنجشنبه در بروکسل که روز جمعه توسط دولت اوکراین منتشر شد، کی یف باید سه میلیارد و یکصدمیلیون دلار از بدهی گازی مربوط به تحویل پیشین گاز را تا پایان امسال بدهد، در غیر این صورت عرضه گاز به این کشور از سال 2015  قطع می شود.

شرکت گازپروم نیز در ازای این اقدام، از بند قراردادی بگیر یا بپرداز (take-or-pay ) تا پایان ماه مارس استفاده نمی کند.

بر اساس این بند، اگر اوکراین کمتر از مقدار تعیین شده در قرارداد بلندمدت میان دو کشور، گاز بخرد، باید جریمه بپردازد.
 
این قرارداد همچنین به اوکراین اجازه می دهد که  از کمکهای مالی موجود ارائه شده توسط  اتحادیه اروپا و صندوق بین الملی پول برای دادن پیش پرداخت استفاده کند.

کی یف می گوید: منابع مالی نیز برای پرداخت بدهیهای گذشته به گازپروم کنار گذاشته است.

عرضه زمستانی گاز

میلر گفت: کی یف نیاز دارد که یک پیش پرداخت 760 میلیون دلاری دیگر نیز برای دریافت گاز در ماه دسامبر آینده بپردازد که بر اساس قرارداد امضا شده عرضه گاز در هر دو ماه نوامبر و دسامبر 2 میلیارد مترمکعب خواهد بود.

اوکراین هر یکهزار مترمکعب گاز را برای باقیمانده سال 2014 با قیمت 378 دلار و برای سه ماه نخست سال 2015 با قیمت 365 دلار می خرد که این رقم به دلیل افت قیمتهای نفت خام، پایین است.

روسیه می گوید که هر دو قیمت تعیین شده بر اساس توافقهای پیشین با اوکراین شامل 100 دلار تخفیف است.

میلر پیش بینی کرد که دولت روسیه این توافقنامه را روز شنبه (10 آبانماه) به طور رسمی تصویب کند.
کد خبر 227916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =