تولید نفت اوپک در ماه اکتبر کاهش یافت

تولید نفت اوپک در ماه اکتبر 2014 میلادی اندکی کاهش یافت که دلیل آن افت خارج از برنامه صادرات نفت آنگولا و نیجریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه ترین برآورد رویترز نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه اکتبر امسال به دلیل افت تولید نفت در آنگولا و نیجریه 120 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

این در حالی است که افزایش تولید نفت کشورهای لیبی و عراق توانست تولید نفت این سازمان را درسطح ماه سپتامبر حفظ کند و همچنان به حد نصاب دوسال گذشته نزدیک باشد.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که عربستان و دیگر کشورهای سنگین وزن نفتی در خلیج فارس برای مقابله با سقوط قیمت نفت قصدی برای کاهش تولید نفت خود ندارند. قیمت نفت با رسیدن به سطح 83 دلار برای هر بشکه در ماه اکتبر به کمترین مقدار خود در چهار سال گذشته رسید.

بر اساس اطلاعات گزارش رویترز که از منابع نفتی، شرکتهای نفت و گاز، اوپک و مشاوران نفتی به همراه اطلاعات جابجایی نفتکشها به دست می آید، عرضه نفت این سازمان در ماه اکتبر برابر 30 میلیون و 720 هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با صادرات روزانه 30 میلیون و 840 هزار بشکه نفت در ماه سپتامبر کاهش نشان می دهد.

اوپک نزدیک به یک سوم نفت جهان را تامین می کند و قرار است برای تعیین سیاستهای تولید نفت ابتدای سال آینده میلادی در ماه آذر در وین نشست سالانه خود را برگزار کند. با این وجود که همه کشورهای عضو اوپک هم اکنون قیمت نفت زیر 100 دلار را تجریه می کنند اما نسبت به کاهش تولید خود برای حفظ قیمتها و سهم بازار تمایلی ندارند.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کامرزبنک، گفت: سئوال بزرگ برای من این است که آیا اوپک علاقه دارد عرضه نفت خود را به اندازه مناسب کم کند تا در بازارها تعادل ایجاد شود؟ شک دارم.

کم شدن میزان صادرات نفت آنگولا و نیجریه در مجموع 100 هزار بشکه از تولید نفت اوپک در ماه اکتبر کم کرد و از سوی دیگر کاهش تقاضای داخلی، تولید نفت عربستان را 50 هزار بشکه کم کرد.

یکی از منابعی که تولید نفت عربستان را رصد می کند، گفت: صادرات ثابت مانده است، خوراک پالایشگاهها تغییر چندانی نداشته اما مصرف سوخت خانگی کاهش داشته که در مجموع عرضه نفت را کاهش داد.

در همین حال، بیشترین مقدار افزایش نفت اوپک در ماه اکتبر مربوط به لیبی بود که 40 هزار بشکه در روز نفت بیشتری تولید کرد. گرچه این کشور هنوز دستخوش ناآرامی است و نرخ افزایش تولید نفتش کمتر شده است.

از سوی دیگر، صادرات نفت عراق از پایانه های نفتی جنوب این کشور و نیز اقلیم کردستان عراق افزایش یافت.

کد خبر 227927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =