ایجاد هزاران شغل با اجرای طرحهای بهینه سازی مصوب شورای اقتصاد

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به تصویب 2 طرح پیشنهادی وزارت نفت در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در شورای اقتصاد گفت: ایجاد هزاران شغل مولد و فنی، تنها یکی از دستاوردهای اجرایی شدن این طرحها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، نصرت الله سیفی در پیامی خطاب به همکاران خود در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از تلاشهای آنان و رئیس هیئت مدیره این شرکت، همچنین پیمانکاران، ستاد وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، کمیسیون ویژه بند "ق" و در راس آن وزیر نفت که با پیگیریهای مستمر خود در به ثمر رساندن این مرحله، نقش اساسی ایفا کرده اند، قدردانی کرد.

وی با بیان این که ارزش دو طرح تصویب شده شامل طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و افزایش کارایی انرژی ٦٠٠ هزار موتورخانه در کشور حدود 3.5 میلیارد دلار است، ادامه داد: اجرای این طرحها یکی از مبانی خروج غیرتورمی اقتصاد کشور از رکود است و منشا برکات زیادی خواهد بود که کوچکترین آن، ایجاد هزاران شغل مولد و فنی است.

سیفی ابراز امیدواری کرد که طرحهای دیگر بند "ق" تبصره 2 بودجه امسال در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی که هم اکنون در دبیرخانه شورای اقتصاد در دست بررسی است، به تصویب نهایی برسد.

بر پایه این گزارش، سه طرح پیشنهادی وزارت نفت، پنجم آبانماه امسال در شورای اقتصاد به تصویب رسید که دو طرح آن در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و از محل بند "ق" تعریف شده است.

طرح  گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، طرحی است که بر مبنای آن،٨٩٠ کیلومتر خط انتقال گاز در قطرهای ١٦تا ٥٦ اینچ، احداث و شبکه و انشعابات لازم برای گازرسانی به حدود ٣٠٠ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستانهای زاهدان، چابهار، خاش، زابل، کنارک و همچنین پنج نیروگاه حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان، چابهار و کنارک ایجاد می شود.

برآوردهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نشان می دهد، بهره برداری کامل از این طرح گازرسانی، سبب جایگزینی بیش از ٢ میلیارد لیتر فرآورده های نفتی و کاهش انتشار ١٠٠ هزار تن گازهای گلخانه ای در هر سال خواهد شد.

وزارت نفت در قالب طرح مدون دیگری، افزایش کارآیی انرژی ٦٠٠ هزار موتورخانه را در کشوردر قالب بند "ق" تبصره ٢ بودجه امسال خواستار شده بود که این طرح نیز در جلسه اخیر شورای اقتصاد به تصویب رسید و به این ترتیب، درنظر است نسبت به اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ٥٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای اداری و تجاری اقدام شود.

برآوردها نشان می دهد با اجرای کامل این طرح، تا ١٣ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز صرفه جویی می شود، همچنین بهره برداری کامل طرح منجر به صرفه جویی پنج میلیارد مترمکعبی گاز (معادل ٢٩ میلیون بشکه نفت خام) و کاهش ٩ میلیون تنی در انتشار گازهای گلخانه ای در هر سال خواهد شد.



کد خبر 227929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =