کاهش قیمت نفت زمینه تحقق اقتصادمقاومتی را فراهم می‌کند

کاهش قیمت نفت خام، انگیزه مسئولان برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته افزایش می‌دهد.

علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز ( شنبه، 10 آبانماه) با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت به خبرنگار شانا، گفت: کاهش قیمت این کالا اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد اما در هر بازه زمانی دلایل متفاوتی سبب این امر شده است.

وی کاهش رشد اقتصادی در برخی از کشورها و رکود را یکی از دلایل متأثر در کاهش قیمت جهانی نفت ارزیابی کرد و افزود: عرضه نفت خام خارج از سقف تعیین‌شده سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نیز مؤلفه دیگر کاهش قیمت نفت است.

این نماینده مجلس گفت: به‌ طور طبیعی اعضا در این وضع با همگرایی و تدابیری که با منطق بازار جهانی نیز هم‌خوانی دارد می‌توانند قیمت را به سطح منطقی هدایت کنند اما در این میان ردپای انگیزه‌های غیراقتصادی دیده می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی توضیح داد: احتمال دارد برای عرضه بیش‌ از حد دلایل اقتصادی نیز ارائه کنند اما این راهکار به نفع بازار و خود صادرکنندگان نفت نیست زیرا آنها در رقابت غیرمنطقی با یکدیگر نفع چندانی نمی‌برند.

مروی با بیان این که ایران همواره در هر شرایطی از بزرگان اوپک و انرژی جهان است، افزود: این ظرفیت از مخازن نفت و گاز ایران و موقعیت جغرافیای سیاسی ایران شکل‌گرفته است. افزون بر این، ثبات و امنیت پایدار ایران در شرایط مختلف منطقه‌ای و مقاومت در برابر تحمیل تحریمهای غیرقانونی همگی بیانگر قوت ایران است؛ البته ادعا نمی‌شود هیچ محدودیتی نداریم بلکه می‌گوییم شرایط را به نفع منافع ملی تنظیم می‌کنیم.

وی درباره رفتار اوپک در این شرایط گفت: صرف درخواست برای تشکیل جلسه اضطراری راهکار سازنده نیست زیرا اگر مشکل با این درخواست رفع می‌شد کارشناسان و مسئولان تدبیر می‌کردند؛ باید متوجه باشیم مصلحت و منافع کشور در چه اقدامی است.

مروی تصریح کرد: معادلات زیادی در این خصوص ترسیم می‌شود و ما اشراف خوبی روی این معادلات داریم، به‌طور مثال برخی کشورها از سرانجام مذاکرات هسته‌ای ایران هراس دارند زیرا اگر تحریم غیرقانونی برچیده شود ما قادر به صادرات نفت بیشتری خواهیم بود هرچند سیاست ایران خام فروشی نیست.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: خوشبختانه مسئولان وضع را پایش می‌کنند و هرکجا لازم باشد تصمیم اتخاذ می‌کنند از این‌رو کمیسیون انرژی نیز مباحث مرتبط با خود را در این پدیده رصد می‌کند.

مروی افزود: توجه به داخل و اقتصاد مقاومتی راهکاری است که به‌ یقین کشور را در مقابل تکانه‌ها حفظ می‌کند، بنابراین کاهش قیمت نفت خام، انگیزه مسئولان را برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته افزایش می‌دهد.

کد خبر 227935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =